Chiny wystrzeliły swoją najpotężniejszą rakietę

| Astronomia/fizyka
Bureau of Labor Statistics

Chiny wystrzeliły w przestrzeń kosmiczną swoją najpotężniejszą rakietę. Długi Marsz 5 wystartowała z centrum kosmicznego Wenchang u południowych wybrzeży Chin. Rakieta to to zasadniczy element chińskiego programu budowy własnej stacji kosmicznej, bezzałogowej misji na Księżyc, podczas której na Ziemię mają trafić próbki księżycowego gruntu oraz przyszłej misji marsjańskiego łazika. Długi Marsz 5 ma 57 metrów wysokości i generuje ciąg 10 675 kN. Długi Marsz 5 jest trzykrotnie potężniejsza niż Długi Marsz 2F, która niedawno wyniosła w przestrzeń kosmiczną stację Tiangong-2.

Nowa chińska rakieta może wynieść na niską orbitę okołoziemską ładunek o masie 25 ton, a na orbitę geostacjonarną ładunek o masie 14 ton. Długi Marsz 5 dorównuje osiągami najpotężniejszej z wykorzystywanych obecnie rakiet. Amerykańska Delta IV Heavy może wynieść na orbitę okołoziemską niemal 29 ton ładunku, a na dalszą orbitę nieco ponad 14 ton. Dla porównania najpotężniejsza rakieta w historii - Saturn V - mogła pochwalić się ciągiem 35 100 kN i wynosiła na orbity ładunek o masie - odpowiednio, 140 i 47 ton.

Nie wiadomo, jaki ładunek wyniesiono podczas pierwszej misji Długiego Marszu 5. Specjaliści przypuszczają, że był nim eksperymentalny satelita Shijan 17, którego zadaniem jest przetestowanie napędu elektrycznego na orbicie. Jednak głównym celem misji było przetestowanie rakiety. Udany start oznacza, że już w 2018 roku Chiny będą mogły rozpocząć budowę własnej stacji kosmicznej. Niewykluczone, że Długi Marsz 5 zostanie wykorzystana w przyszłym roku podczas bezzałogowej misji księżycowej Change'e 5 oraz zaplanowanego na rok 2020 wystrzelenia marsjańskiego łazika i orbitera.

Długi Marsz 5 Chiny rakieta