Facebook ostrzega, że może zostać zmuszony do wycofania się z Europy
Facebook ostrzega, że może wycofać się z Europy, jeśli irlandzki komisarz ds. ochrony danych osobowych wymusi na portalu zakaz przesyłania danych do USA. Obawy Facebooka związane są z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w lipcu orzekł, że firmy takie jak Facebook robią zbyt mało, by uniemożliwić amerykańskim służbom specjalnym uzyskanie dostępu do danych użytkowników
Co prawda wyrok nie oznacza, że przedsiębiorstwa mają natychmiast zaprzestać przekazywania danych do USA, jednak wymaga, by odpowiednie władze w krajach członkowskich UE upewniły się, iż dane takie podlegają ochronie zgodnie z RODO.
Sprawa sięga swoim początkiem października 2014 roku. Wtedy to austriacki prawnik i aktywista Max Schrems zwrócił się do sądu. Argumentował, że rewelacje ujawnione przez Wikileaks pokazują, iż prywatność Europejczyków nie jest odpowiednio chroniona, jeśli ich dane trafią na serwery do USA, gdyż amerykańska Narodowa Agencja Bezpieczeństwa prowadzi inwigilację na szeroką skalę, a amerykański system prawny chroni tylko prawa obywateli USA.
Po wyroku sądu Schrems stwierdził, że teraz odpowiednie instytucje unijnych krajów nie mogą już odwracać wzroku i muszą podjąć działania. Jasnym jest teraz, że USA będą musiały zmienić swoje przepisy dotyczące inwigilacji, jeśli amerykańskie firmy mają odgrywać rolę na rynku UE, stwierdził.
Teraz w złożonych przed sądem w Dublinie dokumentach Facebook ostrzega, że jeśli irlandzkie władze wymuszą obowiązywanie wyroku sądu, to Facebook nie będzie mógł działać. Jeśli nie będziemy mogli w ogóle transferować danych do USA, nie wiemy, w jaki sposób będziemy mogli w UE świadczyć usługi serwisów Facebook i Instagram, mówi główna prawnik koncernu, Yvonne Cunnane.
Złożone przez nas dokumenty to prosty opis rzeczywistości. Działalność Facebooka, podobnie jak wielu przedsiębiorstw, organizacji i usług, zależy od możliwości transferu danych pomiędzy USA a Unią Europejską. Brak bezpiecznej i legalnej możliwości wymiany danych zaszkodzi gospodarce i spowolni odbudowę firm wychodzących z pandemii COVID-19.
Schrams już w 2011 roku zaczął wysyłać skargi do irlandzkiego komisarza ds. ochrony danych osobowych. Gdy dwa lata później serwis Wikileaks ujawnił, że NSA na wielką skalę inwigiluje użytkowników różnych serwisów internetowych, skargi Schramsa nabrały dodatkowej wagi. Już w 2015 roku odpowiednie sądy orzekły, że w obliczu działań NSA umowy pomiędzy USA a UE pozwalające na transfer danych są wadliwe. Unia Europejska podpisała z USA kolejną umowę, jednak ta w lipcu bieżącego roku również została uznana za wadliwą.
Niedawno irlandzki komisarz ds. ochrony danych osobowych wszczął odpowiednie działania. Przygotował wstępny wniosek zakazujący Facebookowi transferu danych za granicę. Teraz Facebook ostrzega, że może to poważnie zakłócić działania wielu firm. Nick Clegg, były wicepremier Wielkiej Brytanii, który obecnie jest wiceprezesem Facebooka ds. globalnej komunikacji stwierdził, że wymuszenie postulowanych rozwiązań, w najgorszym scenariuszu będzie oznaczało, że mały startup z Niemiec nie będzie mógł korzystać z amerykańskiego dostawcy chmury obliczeniowej, hiszpańska firma programistyczna nie będzie w stanie zatrudniać ludzi w różnych strefach czasowych, a francuski sprzedawca nie będzie mógł zbudować call center w Maroku.
Komentarze (109)
Jarek Duda, 24 września 2020, 06:20
Dość wymowne 119 tys. upvotes:
Powiązane np. https://www.dailymail.co.uk/news/article-8714907/Mark-Zuckerberg-says-hopes-Facebook-doesnt-destroy-society.html
Mark Zuckerberg says he 'hopes' Facebook doesn't destroy society, insists the platform isn't a conservative echo chamber and he WON'T remove anti-vaxxer content
metabet, 24 września 2020, 10:10
Nie będę płakał.
Więcej: otworzę szampana.
Warai Otoko, 24 września 2020, 11:22
Też nie będę płakał po facebooku, jest to bardzo szkodliwy informacyjny narkotyk, lepiej sobie blanta zapalić od czasu do czasu Było by fajnie gdyby się wycofali z europy, pewnie by powstało coś nowego, może lepszego. Martwi mnie tylko to, żeby te regulacje umów międzynarodowym nie zaszkodziły innym biznesom.
Co do niszczenia społeczeństwa - to miło, że Zuckerberg o tym zaczyna myśleć, może powoli przestaje racjonalizować to co facebook robi z ludzkimi umysłami. Zgadzam się, że nie powinien usówać nic z facebooka poza treściami niezgodnymi z prawem. Nie mamy formalnej możliwości weryfikacji co jest prawdą a co nie więc arbitralne decydowanie przez korporacje co jest dobre a co złe wydaje się nie być dobrym pomysłem. Antyszczepionkowcy są tutaj chyba złem koniecznym.
Rowerowiec, 24 września 2020, 11:38
Facebook to tylko czubek góry lodowej. Przez NSA Europa jest traktowana jako miejsce gdzie rodzi się antyamerykański spisek, bo według nich jesteśmy pod wpływem Rosji, a oni zupełnie jak Rosja mają paranoję na temat bezpieczeństwa i szpiegostwa. Dlatego sądzę że to dobry pomysł, by Europa rządziła się sama, chociaż teraz te rządy bez wspólnej armii, to tekturowe rządy. UE nie jest postrzegana przez świat jako unia krajów, ale jako unia konsumentów i producentów.
peceed, 25 września 2020, 01:53
Ponieważ Facebook jest de facto rozszerzeniem naturalnych mechanizmów społecznych na sieć, ta usługa powinna być całkowicie darmowa i publiczna. Pozbyliśmy się prywatnych dróg i mostów ściągających myto na każdym kroku i tak samo powinno być z sieciami społecznościowymi: podstawowa funkcjonalność jest banalna zarówno od strony ilości przetwarzanych danych jak i potrzeb obliczeniowych. Do tego format usługi może zostać zoptymalizowany pod kątem potrzeb ludzi a nie reklamodawców.
Jarek Duda, 25 września 2020, 08:34
Sieci społeczne są nieuniknione, ale najgorszy jest ten zindywidualizowany przekaz dla optymalizacji zysku - wykorzystanie słabości poszczególnych osób dla wyciśnięcia z nich najwięcej. Poza po prostu ogłupianiem społeczeństwa, przyśpiesza to polaryzację, bardzo ułatwia szerzenie teorii spiskowych, np. 20 lat temu chyba nikt sobie nie wyobrażał ruchów jak anty-szczepionkowcy czy płaskoziemcy.
https://www.businessinsider.com/former-facebook-exec-addictive-as-cigarettes-tim-kendall-2020-9?IR=T
Warai Otoko, 25 września 2020, 09:26
Dokładnie, dlatego pisałem Facebook a nie sieci społecznosciowe. Facebook to nie tylko sieć, to coś bardziej złozonego i niebezpiecznego. Przykłądowo Discord wydaje się być dobrym zamiennikiem.
Co do szerzenia się teorii sposkowych, to oczywiście FB miał tutaj swoją role, ale chodzi po prostu o internet, czy to za pośrednictwem FB czy innych sieci, moim zdaniem nie ma większego znaczenia. Po prostu konsekwencja możliwości internetu; kazdy kij ma dwa końce
tempik, 25 września 2020, 09:52
Nie mam doświadczenia bo nie korzystam z żadnych sieci społecznych, jednak uważam że każdy ma rozum żeby go używać i dokonywać wyborów. Chcesz zabronić dorosłym ludziom jeść chipsy, pić napoje słodzone i klikanie na facebooku? a w zamian dasz nakaz jedzenia szpinaku i oglądania tych właściwych mediów? to jest śmieszne, a właściwie to nie, bo już zahacza o totalitaryzm.
Jarek Duda, 25 września 2020, 10:06
@tempik, podstawowym narzędziem wspomnianego totalitaryzmu jest indoktrynacja - wykorzystanie tego że człowieka jednak można skutecznie kształtować niezależnie od obiektywnej rzeczywistości, wykorzystując jego słabości etc.
Tutaj mówimy o jeszcze wzmocnionej - optymalizowanej indywidualnie pod słabości każdej osoby.
Nie powstrzymamy tego globalnego zjawiska, ale jest zbyt potężne żeby było kierowane tylko maksymalizacją zysków przez kilku CEO - nawet jeśli oni "hope not to destroy society".
tempik, 25 września 2020, 10:49
Nie, podstawową cechą totalitaryzmu jest systemowe narzucanie woli naczelnika , króla czy partii, wszystkim podwładnym.
jak już mówiłem nie jestem w temacie, ale chyba obecność na "fejsbuku" nie jest puki co obowiązkowa, logując się trzeba zaakceptować ichnie regulaminy i w każdej chwili można się rozmyśleć i zrezygnować.
peceed, 25 września 2020, 11:35
Patologie i problem "bilionowych (10^12$) jednorożców" naprawiłaby jedna ustawa zakazująca spersonalizowanej reklamy.
Jeszcze lepiej byłoby zabronić większości form reklamy w ogóle.
Wtedy ludzi dowiedzieliby się, ile co naprawdę kosztuje. Zniknęłyby śmieciowe treści.
Totalitaryzmem jest fakt że jedna korporacja steruje poglądami i zachowaniami ludzi.
radar, 25 września 2020, 11:49
No "chyba' jednak się mylisz, no, albo zbytnio upraszczasz.
Mając dzieci w odpowiednim wieku okazuje się, że musisz, bo "w szkole informacje dla rodziców na grupie FB", ewentualnie na grupie google albo Whatsupie. W szkole, na przeróżnych zajęciach dodatkowych, etc. Konkurs w radiu? "Napisz do nas na naszym profilu". Reklamacje/kontakt w przedsiębiorcą? "Napisz na messengerze". Otwierasz stronę przedsiębiorstwa, a ona... na FB (+ pyszne ciasteczka). Więc generalnie tak, "obowiązkowe" nie jest, tak samo jak nie jest obowiązkowe kupowanie jakiegokolwiek jedzenia z polepszaczami albo jak nie jest obowiązkowe posiadanie komórki albo nie jest konieczne korzystanie z prądu. No nie jest... serio.
raweck, 25 września 2020, 12:07
Spersonalizowana reklama nie jest zła. Jeżeli chcę kupić buty do biegania, to dlaczego firmy je sprzedające nie mają mi wyświetlić swojej oferty? Reklama ma ułatwić przepływ dóbr i usług. Każdemu pracującemu ułatwia spieniężenie jego pracy. Treści reklamowej jest za dużo, aby odbiorcy dostarczyć wszystko. Coś trzeba wybrać. Jeżeli już muszę widzieć jakieś reklamy, to niech mają związek ze mną. Nie chcę widzieć środków na nietrzymanie moczu, tabletek przeciwbólowych, leków na nadciśnienie, czy innych produktów/usług, które aktualnie kompletnie mnie nie interesują.
Oczywiście to daje pole do nadużyć, do nieetycznego wywierania wpływu na ludzi, ale czy to nie jest cena wolności, prawa do samodzielnego podejmowania decyzji? Oczywiście ktoś powie, że to nie jest samodzielne, ponieważ dokonuje się w oparciu o spreparowane informacje. Nie ma możliwości zapewnienia społeczeństwu dostępu tylko do obiektywnych informacji. Każdy musi indywidualnie oceniać, co jest w jego mniemaniu prawdą, a co nie. Na tym polega wolność
Masz rację, ale na ile jesteś tam obecny zależy tylko od Ciebie. Założyłem konto na fb, bo zostałem do tego niejako zmuszony przez sytuację podobną do opisanej przez Ciebie. Możesz z tego korzystać dość biernie, nie dostarczając portalowi zbyt wielu możliwości do indoktrynacji
peceed, 25 września 2020, 12:21
To może dostanę jakiś pro tip jak pozbyć się Hero Warsów?
Nie do końca jeśli ktoś chce prowadzić życie towarzyskie, a cała rodzina i przyjaciele zostali już "uprowadzeni".
Warai Otoko, 25 września 2020, 12:36
argumentujecie będąc pod wpływem iluzji wolnej woli. Korporacja (zresztą nie tylko, każdy generator komunikatów) steruje ludźmi. Kwestia dotyczy tylko tego jak steruje, czyli jakie sa funkcje takiego systemu jak np. Facebook.
KONTO USUNIĘTE, 25 września 2020, 12:37
Taki totalitaryzm, to już historia. Teraz technologia wespół zespól z psychologią i Janusz robi co każe naczelnik, i jeszcze jest zadowolony, że to jego inicjatywa,, a naczelnik się z nim zgadza.
Ed
"Janusz". Sorki, niekulturalne to jest. Czytajcie "suweren".
tempik, 25 września 2020, 13:58
bez przesady, to już są teorie spiskowe z górnej półki. Czujesz się osobiście sterowany? masz jakieś podejrzenia przez którą korporacje najbardziej? poddajesz się temu? Jeśli nie to dlaczego uważasz że inni tak.
Już bardziej jesteś sterowany przez lokalnego piekarza uchylającego okna w piekarni żebyś poczuł zapach. czy kobietę w mini paradująca deptakiem.
peceed, 25 września 2020, 14:01
Każda reklama jest formą sterowania.
Warai Otoko, 25 września 2020, 14:19
To nie jest teoria spiskowa tylko Twoja ignorancja. Brak wiedzy z cybernetyki. Nie muszę się "czuć sterowany" żebym był ;P Jestem sterowany (oczywiscie w różnym stopniu i z róznym skutkiem bo chaos) przez absolutnie każdą informację która do mnie dociera. Jesli nie chcesz być sterowany przez system FB jednym wyjściem jest odcięcie się od niego.
oczywiscie istnieją różne programy neuronalne i mechanizmy obronne które nie pozwalają na pełną organizację przez zew. systemy ale to jest tylko kwestia ilosciowa, mi chodzi o zasadę oraz o efekt statystyczny. Ty również do penwego stopnia sterujesz FB przez sprzężenie zwrotne.
tempik, 25 września 2020, 15:29
I to jest chyba morał.
Nie lubisz śliwek to nie kupuj i odejdź od stoiska, nie przeszkadzaj innym kupować. A tym bardziej nie zabraniaj innym ich lubić. Pewnie jest masa świadomych userów, akceptujących to że są inwiligowani i sterowani. Ale wiadomo, znajdzie się masa osób, zbawicielów świata, którzy na siłę będą uszczęśliwiać innych
nantaniel, 25 września 2020, 15:38
ex nihilo, 25 września 2020, 18:32
Sprawa skali i wpływu jaki to może mieć na tych, którzy śliwek nie lubią, a są coraz bardziej zmuszani do ich zjadania (np. "zaloguj się przez FB albo spadaj" itd.).
nantaniel, 25 września 2020, 18:39
Tu nie chodzi o konsumowanie śliwek. Problem z fejsbukiem polega na jego wpływie na zachowanie dużych grup, a przez to na każdego - czy masz konto na fejsbuku, czy konta nie masz. Gdy w supermarkecie wykryta zostaje żywność skażona salmonellą, to wycofywana jest cała partia towaru i nikt nie bawi się w "jak nie lubisz mieć sraczki, to nie kupuj"
KONTO USUNIĘTE, 25 września 2020, 18:50
Ale to jest właśnie złudzenie wolnej woli!
W dobie netu.
Wielki Brat przecież już wie, że to IP odwiedza strony dla dorosłych, więc dostanie info ( w formie jakiejś reklamy), że śliwki zwiększają potencję (fakt), tamto IP szuka sposobu na trądzik młodzieńczy, więc będzie info o zbawiennym na problem wpływie soku śliwkowego (fakt). Inne IP szuka sposobu na odejście, więc dostanie info o śmiercionośnych glikozydach cyjanogennych w pestkach śliwek (też fakt). No i osóbka przypisana do tego IP kupi śliwki!
Bardzo prosto jest skorelować indywidualną potrzebę (czy jakąś słabość, którą ma każdy człowiek ), z narzuceniem produktu, opinii, przekazu.
Każdy człowiek ma jakąś słabość, którą sztuczna inteligencja sprytnie to wykorzysta, a im bardziej ktoś buńczucznie pewny siebie, tym celem jest łatwiejszym, poprzez brak ostrożności.