Koniec Google Labs
Larry Page, który niedawno objął stanowisko dyrektora wykonawczego Google'a, zdecydował o zamknięciu Google Labs. Przyczyną podjęcia takiej decyzji jest chęć skupienia się na produktach. Jako część tego procesu zdecydowaliśmy o zamknięciu Google Labs. Dzięki udostępnianiu w Labs wczesnych prototypów dowiedzieliśmy się wielu rzeczy, ale sądzimy, że jeśli chcemy iść naprzód musimy bardziej skupić się na produktach - czytamy na oficjalnym blogu Google'a. Oznacza to zakończenie wielu prowadzonych tam badań. W innych przypadkach produkty i technologie obecne w Labs trafią do różnych produktów - stwierdzili przedstawiciele koncernu.
Jason Friedenfelds z Google'a, dodał, że w żaden sposób nie oznacza to, iż mamy zamiar zrezygnować z rozwijania produktów w ich wyspecjalizowanych obszarach, takich jak Gmail Labs czy Maps Labs. Będziemy nadal eksperymentowali z nowymi technologiami.
Google obecnie przeznacza na badania spore kwoty. W ubiegłym roku koncern wydał na R&D 3,7 miliarda dolarów, czyli 12,6% swoich przychodów operacyjnych. Dla porównania Oracle przeznaczył na R&D 4,5 miliarda z 35,6 miliarda przychodów, a zatem również 12,6%. Nieco więcej, bo 13,9% (8,7 miliarda z 62,5 miliardów) wydał Microsoft. Google lokuje się zatem w czołówce firm inwestujących w prace badawczo-rozwojowe. Znacznie mniej w stosunku do przychodów wydają IBM (6%), HP (2,4%) czy Apple (2,8%).
Trudno obecnie stwierdzić, jak likwidacja Labs wpłynie na innowacyjność Google'a. Najprawdopodobniej jednak pozwoli to poprawić finanse firmy, a z drugiej strony pieniądze na prace badawczo-rozwojowe będą wydawane bardziej efektywnie. W Google Labs powstały takie produkty jak np. Gmail czy Calendar oraz takie, które nie odniosły sukcesu - Wave oraz App Inventor for Android.
Można też się zastanawiać, jak likwidacja Labs wpłynie na możliwość rekrutacji pracowników. Jedną z rzeczy, którą Google przyciągało nowych ludzi była możliwość pracy nad własnymi projektami. Niewykluczone, że część pracowników koncernu nie będzie zadowolonych z likwidacji Labs.
Wszystko wskazuje na to, że Google staje się coraz bardziej profesjonalną firmą, coraz bardziej skupia się na produktach, a zatem coraz mniej jest tam miejsca na radosną twórczość pracowników.
Komentarze (0)