Umiejętność szycia ocaliła Homo sapiens

| Humanistyka
erix!, CC

Naukowcy od dawna zastanawiają się, dlaczego do dnia dzisiejszego z rodzaju Homo przetrwał jedynie Homo sapiens. I dlaczego nie dotrwał Homo neanderthalensis.

Uczeni z kanadyjskiego Simon Fraser University znaleźli dowody sugerujące, że Homo sapiens przetrwał epokę lodową, gdyż wynalazł rodzaj kurtki z kapturem. Sztuka ta nie udała się neandertalczykom, przez co nie mogli oni odpowiednio się ogrzać.
Naukowcy skupili się na porównywaniu obozowisk Homo sapiens i Homo neanderthalensis, szukając podobieństw i różnic. Jedną ze znaczących różnic był brak w obozowiskach neandertalczyków śladów świadczących, że używali oni skór do produkcji ciepłych okryć. Wśród badanych 56 obozowisk Homo sapiens znaleziono pozostałości sugerujące, że ludzie pozyskiwali futra lisów, królików i rosomaka tundrowego. Znaczące jest szczególnie to ostatnie zwierzę, gdyż do dzisiaj ludy Arktyki korzystają z jego wyjątkowo ciepłego futra. Tam, gdzie obozowali Homo sapiens znaleziono też igły i narzędzia do skrobania skór, co stanowi kolejne dowody na szycie ubrań. Ponadto znalezione na Syberii figurki sprzed 24 000 lat przedstawiają postaci w futrach z kapturami. Nie mamy zaś żadnych dowodów, by neandertalczycy w podobny sposób przygotowywali ubrana.

Zagadką pozostaje czy neandertalczykom zabrakło inteligencji, by wytwarzać ubrania z futer czy też uniemożliwiła to ich kultura. Przypomnijmy, że przed kilkoma miesiącami postawiono hipotezę, iż to wyższość kulturowa pozwoliła Homo sapiens wygrać z neandertalczykami.

Homo sapiens neandertalczyk skóra szycie