Kącik kawowy na orbicie

| Ciekawostki
Lavazza

Koniec z utyskiwaniem astronautów na brak kawy w kosmosie. W wyniku współpracy firm Lavazza i Argotec z Włoską Agencją Kosmiczną powstał kapsułkowy ekspres do kawy ISSpresso, który zostanie zainstalowany na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Lavazza

Lavazza to światowej sławy producent kawy, a Argotec jest firmą inżynieryjną, wyspecjalizowaną m.in. w przygotowywaniu zdrowych produktów do spożycia w przestrzeni kosmicznej. Prototyp ISSpresso przechodzi testy w laboratoriach Argotecu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zostanie wyniesiony na orbitę z załogą misji Futura.

ISSpresso waży ok. 20 kg. Ma 36 cm szerokości, 43 długości i 42 wysokości. Pobiera wodę z torebki. Tradycyjną plastikową rurkę zastąpiono w nim rurką stalową, która wytrzymuje ciśnienie nawet ponad 400 barów. Na końcu napar trafia do kolejnej torebki, z której można go sączyć za pomocą rurki.

Jak opowiadają pomysłodawcy, ISSpresso przygotuje nie tylko espresso, ale i caffè lungo czy herbatę lub rosół.

ISSpresso kawa Międzynarodowa Stacja Kosmiczna Lavazza Argotec Włoska Agencja Kosmiczna ekspres kapsułkowy