Kawa nie zaburza rytmu serca

21 lipca 2021, 11:14

Lekarze od dziesięcioleci ostrzegali osoby z zaburzeniami rytmu serca, by unikały kawy. Ostrzeżenie brało się z obawy, że kofeina może dodatkowo zaburzać pracę serca. Badania przeprowadzone właśnie na dużej grupie osób wskazują, że kofeina nie zwiększa ryzyka arytmii.



Kawa okiem przyrodnika

28 września 2021, 11:56

Już wkrótce przypada Międzynarodowy Dzień Kawy. Z tej okazji prof. Piotr Tryjanowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu opowiedział, co kawa ma wspólnego z ptakami, zwierzętami i ochroną przyrody. Jak można się domyślić, nie chodzi wyłącznie o zoologiczne nazwy palarni i kaw czy symbole znajdujące się na opakowaniach i naczyniach. Ze śladem zwierząt mamy do czynienia już na samym początku, czyli wtedy, gdy ludzie odkryli właściwości kryjącej się w kawie kofeiny.


Jak kawa wpływa na oś jelita-mózg?

21 kwietnia 2026, 10:29

Naukowcy z University College Cork postanowili dogłębnie zbadać mechanizmy stojące za pozytywnym wpływem kawy na oś jelita-mózg. Wyniki badań, opublikowane na łamach Nature Communications pokazują, w jaki sposób regularne picie kawy i kawy bezkofeinowej wpływa na mikrobiom jelit, a co za tym idzie, na nasze zachowanie oraz poziom stresu.


Kawa przedłuża życie?

20 maja 2012, 10:18

Amerykański Narodowy Instytut Raka ogłosił, że osoby starsze, które piją kawę są narażone na mniejsze ryzyko śmierci niż osoby niepijące tego napoju.


Kawa walczy z niealkoholową stłuszczeniową chorobą wątroby

14 kwietnia 2016, 11:02

Dodanie kawy do diety osób z niealkoholową stłuszczeniową chorobą wątroby (ang. non-alcoholic fatty liver disease, NAFLD) może pomóc odwrócić typowe dla niej procesy.


Kawa chroni przed rakiem wątrobowokomórkowym

29 maja 2017, 13:12

Picie kawy chroni przed rakiem wątrobowokomórkowym (ang. hepatocellular cancer, HCC).


Coraz więcej wiadomo o wpływie kawy na jelita

20 maja 2019, 10:51

Kawosze od dawna wiedzą, że ich ulubiony napój wspomaga pracę jelit. Naukowcy z Teksasu, którzy próbują ustalić, czemu dokładnie się tak dzieje, zauważyli, że wcale nie chodzi o kofeinę.


Kawa - budzi i wydłuża życie

5 maja 2026, 08:01

Przez dziesięciolecia ukazywały się badania, których autorzy wskazywali, że kawa ma korzystny wpływ na organizm. Jej picie łączono z dłuższym życiem i zmniejszonym ryzykiem chorób chronicznych. Jednak dokładny mechanizm tego działa nie był znany. Teraz naukowcy z Texas A&M University odkryli, że związki zawarte w kawie oddziałują na receptor białkowy NR4A1, który odgrywa istotną rolę w ochronie organizmu przed chorobami związanymi z wiekiem.


Zaparzona na sposób włoski kawa chroni przed rakiem prostaty

26 kwietnia 2017, 09:52

Badania przeprowadzone na 7000 włoskich mężczyzn dowodzą, że włoska kawa chroni przed rakiem prostaty. U tych panów, którzy codziennie pili ponad 3 filiżanki kawy zauważono ponad 50-procentowy spadek ryzyka rozwoju nowotworu prostaty. Co ważne, kawa powinna być przygotowana na sposób włoski.


Mielona kawa pomoże przeprowadzać operacje głowy i szyi

21 czerwca 2017, 14:52

Mielona kawa pomoże w przeprowadzaniu operacji nosa czy przełyku. Na taki pomysł wpadli inżynierowie z Vanderbilt University, którzy za pomocą kawy udoskonalili system nawigacyjny, pozwalający chirurgom na precyzyjne przeprowadzanie operacji.


Jubileusz 75-lecia Polskiej Akademii Nauk