Wzdłuż wybrzeży Hokkaido odkryto nowy gatunek dziobogłowca

Tadasu K. Yamada et al., Scientific Reports. August 30, 2019

Japońsko-amerykański zespół potwierdził, że wal dziobogłowy, nazywany dotąd przez wielorybników z Hokkaido Kurotsuchikujira (czarny dziobogłowiec północny), to nowy gatunek walenia. Nadano mu łacińską nazwę Berardius minimus.

Tadasu K. Yamada et al., Scientific Reports. August 30, 2019

Wale dziobogłowe (zyfiowate) preferują głębokie wody oceaniczne, przez co trudno je zaobserwować i zdobyć na ich temat informacje. Stranding Network Hokkaido, grupa badawcza założona i zarządzana przez prof. Takashiego F. Masuishi z Uniwersytetu Hokkaido, znalazła wzdłuż wybrzeży Morza Ochockiego ciała 6 niezidentyfikowanych wali dziobogłowych, które uległy strandingowi.

Miały one cechy wspólne z dziobogłowcem północnym (Berardius bairdii) i zaliczono je do tego samego rodzaju Berardius. Różniły się jednak cechami zewnętrznymi, np. proporcjami ciała czy kolorem, dlatego naukowcy zaczęli badać, czy walenie te nie należą przypadkiem do niesklasyfikowanego obecnie gatunku.

Już patrząc na nie, mogliśmy stwierdzić, że w porównaniu do dziobogłowców północnych, są znacznie mniejsze, ich ciało jest bardziej wrzecionowate, dziób krótszy, a ubarwienie ciemniejsze - podkreśla Tadasu K. Yamada, emerytowany kurator z Narodowego Muzeum Natury i Nauki.

W ramach najnowszego studium 4 okazy (3 z Hokkaido i 1 z kolekcji waszyngtońskiego Narodowego Muzeum Historii Naturalnej) zbadano pod kątem morfologii czy osteologii. Akademicy ustalili, że długość ciała dorosłych fizycznie osobników jest u B. minimus znacznie mniejsza niż u B. bairdii: 6,2-6,9 m vs. 10 m. Szczegółowe pomiary czaszki i analizy DNA także wskazały na znaczne różnice w stosunku do 2 pozostałych członków rodzaju Berardius (B. bairdii i B. arnuxii, dziobogłowca południowego). Biorąc pod uwagę fakt, że nowy waleń jest najmniejszy ze wszystkich dziobogłowców (Berardius), nadano mu nazwę B. minimus.

Nadal nie wiemy wielu rzeczy o B. minimus. Nie mamy pojęcia, jak wygląda dorosła samica, istnieje też sporo pytań odnośnie do rozmieszczenia gatunku. Mamy nadzieję rozszerzyć naszą wiedzę o nowym waleniu - zaznacza Takashi F. Matsuishi.

Autorzy publikacji w piśmie Scientific Reports dodają, że wielorybnicy z Hokkaido mówią o niektórych tutejszych waleniach Karasu (kruk). Nie wiadomo, czy B. minimus (Kurotsuchikujira) i Karasu to ten sam gatunek, czy nie. Naukowcy spekulują, że może się okazać, że Karasu to kolejny nierozpoznany takson.

Kurotsuchikujira czarny dziobogłowiec północny Berardius minimus Hokkaido Morze Ochockie Takashi F. Matsuishi