Potwierdzono wstępne wyniki eksperymentu LUX

| Astronomia/fizyka
Carlos Faham

W październiku ubiegłego roku poinformowano o pierwszych danych uzyskanych z wykrywacza LUX. To niezwykłe urządzenie, o którego budowie informowaliśmy, jest najbardziej czułym detektorem ciemnej materii.

Podczas pierwszych 90 dni pracy urządzenia nie znaleziono żadnego dowodu na istnienie ciemnej materii i wykluczono w ten sposób wiele hipotez dotyczących jej budowy. Jako, że wcześniejsze eksperymenty sugerowały, że ciemna materia składa się z wyjątkowo lekkich cząstek, jesienią ubiegłego roku zaczęto zwiększać czułość urządzenia LUX.

Podczas kalibracji zwiększyliśmy jego czułość około 10-krotnie. Nowe badania dowiodły, że pierwsze wyniki, jakie uzyskaliśmy, a które nie wykazały istnienia ciemnej materii, są oparte na solidnych podstawach - mówi profesor Rick Gaitskell, rzecznik prasowy LUX.

Galeria (6)

Simon Fiorucci Carlos Faham wszystkie zdjęcia »

Obecnie nie posiadamy żadnego bezpośredniego dowodu na istnienie ciemnej materii. Teoretyczne przewidywania oraz obserwacje pośrednie wskazują, że powinna ona stanowić około 80% masy wszechświata. Fizycy są niemal pewni, że ciemna materia istnieje, nie wiadomo jednak, z czego się składa. Najszerzej rozpowszechniona hipoteza mówi, że ciemną materię tworzą słabo oddziałujące masywne cząstki (WIMP – Weakly Interacting Massive Particles). Są one dość powolne, słabo oddziałują z innym cząstkami, zatem trudno je wykryć. LUX powstał właśnie po to, by zarejestrować te rzadkie przypadki, podczas których dochodzi do interakcji WIMP z innym cząstkami. Detektor wykorzystuje kilkaset kilogramów niezwykle czystego ksenonu oraz wykrywacze światła zdolne do zarejestrowania pojedynczego fotonu. Naukowcy mają nadzieję, że dzięki nim uda się uchwycić moment, w którym WIMP zderzy się z jądrem ksenonu i dojdzie do uwolnienia energii.

Ostatnie prace nad zwiększeniem czułości LUX były unikatowe, gdyż po raz pierwszy kalibracji dokonywano bezpośrednio w wykrywaczu, a nie – jak przy wcześniejszych eksperymentach – w osobnych komorach testowych.

W bieżącym roku czułość detektora zostanie jeszcze zwiększona.

LUX ciemna materia WIMP