Dinozaur wielkości indyka

Mark Witton

W Wenezueli odkryto szczątki dinozaura ptasiomiednicznego Laquintasaura venezuelae, który żył ok. 201 mln lat temu, krótko (mniej więcej 500 tys. lat) po wymieraniu pod koniec triasu.

Adrian Ritter and UZH

Poruszający się na dwóch kończynach L. venezuelae osiągał rozmiary indyka, żył w grupach (w pobliżu siebie znaleziono pozostałości co najmniej 4 osobników) i żywił się głównie paprociami. Oznacza to, że dinozaury tworzyły stada na wczesnych etapach swojej ewolucji (dotąd istnienie złożonych zachowań społecznych potwierdzano u Ornithischia od późnej jury) i były w stanie zamieszkiwać okolice równika, czyli rejony, które wcześniej uznawano za zbyt dla nich nieprzyjazne.

Pierwszy człon nazwy Laquintasaura oznacza jaszczurkę z La Quinta (formacji skalnej w Andach Północnych), a venezuelae stanowi oczywiste nawiązanie do Wenezueli.

Spokrewniony ze stegozaurami i triceratopsami dinozaur miał ok. metra długości i 30 cm wysokości. Sądząc po zębach, był wszystkożerny. Zęby są niezwykłe. [Wystarczy wymienić] smukły, trójkątny zarys, lekkie odchylenie czubków do tyłu, [...] ząbkowanie na marginesach czy cienkie krawędzie wystające i ciągnące się wzdłuż korony. Takiej kombinacji cech próżno szukać u innych dinozaurów. Choć trójkątny kształt i ząbkowanie sugerują, że w diecie dominowały rośliny, to wysoki obrys, podobnie zresztą jak zagięte szczyty, przywodzi na myśl zęby mięsożerców, jest więc możliwe, że Laquintasaura łapały od czasu do czasu niewielkie zwierzęta, np. owady - wyjaśnia Paul Barrett z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie.

Ponieważ zapis kopalny wczesnych dinozaurów ptasiomiednicznych jest dość skąpy, odkrycie z Wenezueli pozwala uzupełnić lukę w wiedzy.

Modele klimatyczne sugerowały, że rejony równikowe mogły być odizolowane od innych okolic rozległymi pustyniami, które działały jak bariery na duże zwierzęta. Skamieniałości roślinne i odkrycie Laquintasaura wskazują jednak, że klimat sprzyjał [...] pewnym zwierzętom, przynajmniej w niektórych porach roku. Kilka sfosylizowanych zębów innego gatunku sugeruje obecność również mięsożernego dinozaura. [Warto jednak podkreślić, że] poza zębami nie odkryto już żadnych śladów jego bytności.

Nie ma pewności co do cech habitatu L. venezuelaeNiektóre skały z okolicy reprezentują półsuche środowiska, podczas gdy inne sugerują bardziej bagniste warunki. Klimat mógł być zatem gorący, ale ilość wody zmieniała się z czasem.

Laquintasaura venezuelae dinozaur ptasiomiedniczny Wenezuela stada Paul Barrett