Niezwykła żaba

Limnonectes larvaepartus, niedawno odkryty przedstawiciel żab posiadających kły, zwraca uwagę swoim wyjątkowym w świecie żab sposobem rozmnażania się. Niewielki płaz, zamieszkujący indonezyjską wyspę Sulawesi, jest jedynym spośród 6455 gatunków żab, który rodzi kijanki.

U zdecydowanej większości żab dochodzi do zapłodnienia zewnętrznego. Samiec spryskuje spermą jaja założone przez samice, z jaj wykluwają się kijanki, które dojrzewają i zmieniają się w żaby. U kilkunastu gatunków mamy do czynienia z zapłodnieniem wewnętrznym – kijanki rozwijają się w zapłodnionych jajach w ciele samicy, a samica rodzi małe żabki.

Jednak w przypadku Limnonectes larvaepartus jest zupełnie inaczej. To jedyny znany gatunek żab, w którym samica rodzi kijanki. Nie wiadomo, dlaczego ten sposób rozmnażania się nie pojawia się częściej - mówi herpetolog Jimmy McGuire z Uniwersytetu Kalifornijskiego, który specjalizuje się w badaniu strategii reprodukcyjnych żab. To właśnie on zauważył niezwykły, jak na żaby, sposób rozrodu Limnonectes larvaepartus. To niewielkie, mierzące do 4 cm i ważące około 5 gramów zwierzę, ma najczęściej szare lub brązowe ubarwienie, żyje w lesie deszczowym w niewielkich strumieniach i zbiornikach wodnych. Jego głównymi wrogami są większe żaby, węże oraz ptaki.

Limnonectes larvaepartus żaba kijanka poród