126 nowych gatunków w basenie Mekongu

ExtremeAmbient

WWF podsumował wyniki badań prowadzonych w 2011 roku w dorzeczu Mekongu. Dowiadujemy się z niego, że odkryto 126 nieznanych wcześniej gatunków. Były wśród nich zarówno upiornie wyglądający nietoperz, żaba śpiewająca jak ptak czy pyton o krótkim ogonie.

Podczas badań prowadzonych na terenie Tajlandii, Kambodży, Myanmaru, Wietnamu, Laosu i Chin znaleziono 82 nieznane dotychczas gatunki roślin, 21 gatunków gadów, 13 gatunków ryb, 5 gatunków płazów i 5 ssaków.

Odkrycia pokazują, jak bardzo różnorodny jest basen Mekongu. Niestety, cały obszar jest zagrożony przez wielkie projekty hydroelektryczne. Zdaniem WWF-u szczególnym zagrożeniem jest projekt zbudowania w Laosie zapory Xayaburi. Organizacja przypomina, że pod względem bioróżnorodności basen Mekongu ustępuje tylko basenowi Amazonki. Tama Xayaburi będzie barierą nie do przebycia dla wielu gatunków ryb, a jej zbudowanie oznacza zagładę wielu znanych i nieznanych jeszcze gatunków - czytamy w raporcie. Tama zagrozi też tradycyjnemu trybowi życia milionów ludzi mieszkających w dorzeczu Mekongu. WWF przypomina, że w rzece mieszka 850 gatunków ryb i żaden inny region świata nie jest tak zależny od rybołowstwa słodkowodnego.

Kolejne zagrożenie to wycinanie lasów. W ciągu ostatnich 40 lat zniknęło aż 30% lasów okolic Mekongu. Inny problem to kłusownictwo. Wielu gatunkom, takim jak np. wspomniany pyton, zagrażają nie tylko zmiany środowiskowe, ale i kłusownicy polujący na nie dla mięsa, skór lub części ciała.

W ubiegłym miesiącu rząd Laosu oświadczył, że, mimo obaw ekologów, rozpocznie budowę Xayaburi.

Mekong gatunek tama hydroelektrownia bioróżnorodność