Węglowodory w Końskim Łbie

| Astronomia/fizyka
NASA

Naukowcy z Institute for Radio Astronomy odkryli pierwsze w naszej galaktyce molekuły C3H+ obecne w przestrzeni międzygwiezdnej. Węglowodory, będące podstawą paliw kopalnych używanych na Ziemi, znaleziono w Mgławicy Koński Łeb.

Mgławica położona w odległości 1500 lat świetlnych od Ziemi to jeden z najbardziej rozpoznawanych obiektów w kosmosie. Wyróżnia się jednak nie tylko wyglądem. To międzygwiezdne laboratorium chemiczne, w którym światło gwiazd bez przerwy reaguje z gęstym gazem. Grupa uczonych postanowiła przeprowadzić dokładne badania składu chemicznego Mgławicy, wykorzystując w tym celu 30-metrowy radioteleskop znajdujący się w pobliżu Pico del Veleta w Hiszpanii. Rozpoczęcie projektu "Whisper" było możliwe dzięki niedawnemu udoskonaleniu urządzeń radioteleskopu. Wcześniej tak szeroko zakrojone badania zajęłyby co najmniej rok. Teraz możemy przeprowadzić pomiary w ciągu tygodnia - mówi Arnaud Belloche z Instytutu Radioastronomii im. Maksa Plancka.

Podczas badań zidentyfikowano 30 różnych molekuł, w tym liczne niewielkie węglowodory. Uczeni obliczyli, że ilość węglowodorów w Końskim Łbie jest 200-krotnie większa niż ilość wody na Ziemi. Specjaliści uważają, że węglowodory te powstają oddziaływania promieniowania ultrafioletowego na olbrzymie wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne.

Mgławica Koński Łeb węglowodory C3H+