Najpotężniejsze trzęsienie na Marsie nie było wywołane upadkiem meteorytu

| Astronomia/fizyka
NASA

Dnia 4 maja 2022 misja InSight zarejestrowała najpotężniejsze znane nam trzęsienie na Marsie. Miało ono magnitudę 4,7, a wstrząsy przechodziły przez planetę przez co najmniej 6 godzin. Sygnał sejsmiczny podobny był do wcześniej zarejestrowanych trzęsień spowodowanych upadkiem meteorytu, więc naukowcy sądzili, że i to wydarzenie – oznaczone jako S1222a – było spowodowane upadkiem. Rozpoczęły się poszukiwania świeżego krateru. Po raz pierwszy w historii wszystkie pojazdy krążące wokół Marsa wzięły udział w tym samym projekcie badawczym.

Mars jest co prawda mniejszy od Ziemi, ale ma podobną powierzchnię lądów, gdyż nie występują na nim oceany. Do przeszukania były 144 miliony kilometrów kwadratowych. W międzyczasie InSight zarejestrowała kolejnych 8 wstrząsów spowodowanych upadkiem meteoroidów. Dwa największe z nich utworzyły kratery o średnicy 150 metrów. Zatem krater powstały po S1222a powinien mieć co najmniej 300 metrów średnicy. Naukowcy szukali świeżego krateru tej wielkości. I po wielu miesiącach poszukiwań stwierdzili, że krateru takiego nie ma. Doszli więc do wniosku, że wydarzenie S1222a to wynik uwolnienia wielkich sił tektonicznych wewnątrz Marsa. A to wskazuje, że planeta jest bardziej aktywna, niż sądzono.

Nadal uważamy, że obecnie na Marsie nie zachodzi żadna tektonika płyt, zatem wydarzenie to zostało prawdopodobnie wywołane uwolnieniem naprężeń w skorupie Marsa. Naprężenia te to wynik miliardów lat ewolucji, w tym schładzania się i kurczenia w różnym tempie różnych części planety. Wciąż nie wiemy, dlaczego w niektórych częściach Marsa naprężenia wydają się większe, niż w innych. Dzięki badaniu takich wydarzeń możemy lepiej zrozumieć, które części Marsa są bezpieczne dla ludzi, a których lepiej unikać, mówi doktor Benjamin Fernando z Uniwersytetu Oksfordzkiego.

Szczegóły badań zostały opublikowane w artykule A tectonic origin for the largest marsquake observed by InSight, który ukazał się w Geophysical Research Letters.

Najpotężniejsze trzęsienie na Marsie nie było wywołane upadkiem meteorytu