Najstarsza galaktyka spiralna z poprzeczką zaskoczyła naukowców

| Astronomia/fizyka
NASA, ESA, D. Jones (University of California – Santa Cruz); Gladys Kober (NASA/Catholic University of America

Teleskop Webba odkrył najstarszą galaktykę spiralną z poprzeczką. Jej zarejestrowanie to spore zaskoczenie, gdyż wedle teorii galaktyki tego typu nie powinny tworzyć się tak wcześnie. Poprzeczka to oznaka dojrzałości galaktyki spiralnej. Obecnie poprzeczkę posiada niemal 70% galaktyk spiralnych, a badania pokazały, że przed 7 miliardami lat taką strukturą mogło pochwalić się jedynie 20% galaktyk. Z obliczeń teoretycznych wynika zaś, że galaktyki, których przesunięcie ku czerwieni wynosi z=1,5 właściwie nie powinny posiadać poprzeczki.

Wspomniana wartość przesunięcia ku czerwieni z=1,5 oznacza, że obserwujemy obiekt takim, jakim był około 4,3 miliarda lat po Wielkim Wybuchu. Tymczasem omawiana na łamach Nature galaktyka ceers-2112 ma z=3, czyli widzimy ją w czasie, gdy wszechświat miał około 2,2 miliarda lat. Biorąc pod uwagę jej strukturę oraz masę gwiazd, która jest około 18-krotnie mniejsza niż masa gwiazd w Drodze Mlecznej, badacze stwierdzili, że jest ona prekursorem takich galaktyk jak Droga Mleczna. Obliczyli, że ceers-2112 miała masę najbardziej podobną do masy naszej galaktyki około 4 miliardy lat po Wielkim Wybuchu. Naukowcy uważają, że bariony w galaktykach mogły dominować nad ciemną materią już około 2 miliardów lat po powstaniu wszechświata, a poprzeczki mogły tworzyć się w ciągu około 400 milionów lat.

Odkrycie ceers-2112 pokazuje, że galaktyki we wczesnym wszechświecie mogły być równie dobrze uporządkowane jak Droga Mleczna. To zaskakujące, gdyż wówczas galaktyki były znacznie bardziej chaotycznymi strukturami, a niewiele z nich miało układ podobny do Drogi Mlecznej, mówi współautor badań, doktor Alexander de la Vega z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Riverside. Poprzeczka w ceers-2112 wskazuje, że proces dojrzewania i porządkowania galaktyk zachodzi znacznie szybciej niż sądziliśmy, a to oznacza, że niektóre elementy teorii dotyczących tworzenia się i ewolucji galaktyk wymagają poprawek.

Jeśli odkrycie, dokonane przez zespół pracujący pod kierunkiem specjalistów z hiszpańskiego Centro de Astrobiología, się potwierdzi, będzie to oznaczało, że do modeli teoretycznych tworzenia się i ewolucji galaktyk trzeba dodać możliwość wczesnego istnienia galaktyk na tyle stabilnych, by wytworzyła się w nich poprzeczka. Będzie to miało wpływ na szacunki dotyczące ilości ciemnej materii tworzącej wczesne galaktyki. Odkrycie pokazuje też, że istnieje możliwość znalezienia kolejnych poprzeczek w galaktykach młodego wszechświata.

Najstarsza galaktyka spiralna z poprzeczką zaskoczyła naukowców