Nowy gatunek żaby z żółtymi brwiami

Ariel Parrales Ramírez, curador Colecciones Mariposas Instituto Alexander von Humboldt

W środkowej Kolumbii odkryto żabę z charakterystycznymi żółtymi "brwiami". Pristimantis macrummendozai, bo o niej mowa, jest endemitem zamieszkującym Andy Wschodnie (a konkretnie rejony na północ od Arcabuco w centralnej części departamentu Boyacá).

Płaz występuje na wysokości 3507-3553 m n.p.m. w obrębie paramo Merchán-Iguaque. Dzięki ciemnemu ubarwieniu doskonale wtapia się w otoczenie, mimo niskich temperatur może się też łatwiej nagrzewać. Zakamarki skóry pozwalają magazynować wilgoć.

W odróżnieniu od innych gatunków, P. macrummendozai dobrze rozmnaża się w wilgotnym środowisku paramo, składając jaja wprost na ziemi.

Na przednich odnóżach samców występują gruczoły naramienne, których wydzielina pomaga przytrzymywać samicę podczas ampleksusu.

Krótsze przednie odnóża stanowią przystosowanie do wspinania po kamieniach.

Herpetolodzy z Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander von Humboldt współpracowali ze specjalistami z Ministerstwa Środowiska. Dotąd nie znaleziono dowodów, które sugerowałyby konieczność wpisania nowego gatunku do Czerwonej Księgi Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody.

Żabę zaliczono do rodziny Craugastoridae. W piśmie Biota Colombiana ukazała się publikacja na jej temat autorstwa Andrésa R. Acosty Galvisa, kuratora kolekcji biologicznych Instytutu.

Generalnie odkrycia takie jak to plasują Kolumbię wśród pięciu najbardziej bioróżnorodnych krajów świata. Kompleksy paramo są, wg biologów, górskimi odpowiednikami "geograficznych wysp", zapewniającymi nisze dla unikatowych gatunków. Stąd potrzeba kontynuowania inwentaryzacji i ochrony tych rejonów.

Pristimantis macrummendozai żaba żółte brwi Kolumbia paramo Merchán-Iguaque Andy Wschodnie Andrés R. Acosta Galvis