Duży gil, który podzielił losy ptaków z Madery czy Wysp Kanaryjskich

Pau Oliver

W kalderze na Graciosie - portugalskiej wyspie na Atlantyku - znaleziono kości nowego wymarłego ptaka śpiewającego. Szczątki Pyrrhula crassa, bo tak go nazwano, tkwiły w niewielkiej przestrzeni, przez którą kiedyś przepływała lawa. Gil wyginął kilkaset lat temu wskutek kolonizacji wyspy przez ludzi i pojawienia się gatunków inwazyjnych.

Międzynarodowy zespół naukowców, którego pracami kierował Josep Antoni Alcover z Mediterranean Institute for Advanced Studies, natrafił na kości P. crassa w Furna do Calcinhas, niewielkiej jaskini zlokalizowanej w Caldeira da Graciosa na południowym wschodzie wyspy.

To pierwszy opisany wymarły przedstawiciel rzędu wróblowych z archipelagu [Azorów], ale z pewnością nie będzie ostatni.

Zarówno dziób, jak i kości z tyłu czaszki pokazują, że P. crassa był większy od innych przedstawicieli rodzaju Pyrrhula: gila zwyczajnego (Pyrrhula pyrrhula) i azorskiego (Pyrrhula murina).

Azory zostały skolonizowane przez Portugalczyków. W starożytności były zaś prawdopodobnie odwiedzane przez Fenicjan i Kartagińczyków, a w średniowieczu - przez Arabów czy Normanów. Zasiedlenie przez ludzi doprowadziło do zniszczenia i spalenia habitatu. Wprowadzanie inwazyjnych roślin zmniejszyło obszar zajmowany przez las laurowy do 3% pierwotnej jego wielkości. Choć dotąd kości P. crassa zidentyfikowano tylko na Graciosie, możliwe, że gile te zamieszkiwały również inne wyspy Azorów.

Pyrrhula crassa gil Graciosa Azory wymarły gatunek Furna do Calcinhas Josep Antoni Alcover