„Romantyczny” zwyczaj może szkodzić wyjątkowemu zagrożonemu gatunkowi

| Ciekawostki
Jeffrey Eisen, Unsplash

Przypinanie kłódek do barierek w szczególnych miejscach – na słynnych mostach czy punktach widokowych – jest popularnym symbolem nierozerwalnej miłości. Niestety, niektórzy z zakochanych śmiecą przy tym, wyrzucając obok klucze. A to, jak poinformowali strażnicy z amerykańskiego Narodowego Parku Wielkiego Kanionu, może być niebezpieczne dla zwierząt. W Wielkim Kanionie wyrzucane klucze szkodzą wyjątkowemu gatunkowi – kondorowi kalifornijskiemu.

Kondor kalifornijski to przykład niezwykłego sukcesu w ochronie gatunków. Pod koniec lat 80. na świecie pozostały jedynie 22 kondory kalifornijskie. W 1987 roku złapano ostatniego żyjącego na wolności kondora. Rozpoczął się najdroższy w historii USA program ratowania gatunku. Kondor stał się jedynym gatunkiem ptaka, który wyginął na wolności, a którego udało się introdukować. Obecnie na świecie żyje ponad 500 kondorów, z czego około 350 na wolności. Gatunek wciąż jest więc zagrożony.

Najpoważniejszym niebezpieczeństwem, jakie czyha na żyjące na wolności kondory jest zatrucie ołowianą amunicją. Niejednokrotnie znajdowano martwe ptaki, które zginęły, gdyż pożywiły się na zwierzętach zabitych przez myśliwych, zjadając przy tym resztki amunicji znajdujące się w ciele ofiary.

Okazuje się, że zaszkodzić mogą im też klucze, wyrzucane przez zakochanych. Kondory są ciekawskie. Podobnie jak dzieci, które wiele rzeczy wsadzają do ust, badają nieznane sobie przedmioty za pomocą dziobów. Nie mają zamiaru ich połykać, ale czasem połykają, czytamy we wpisie na facebookowym profilu Grand Canyon National Park. Ptaki szczególnie przyciągają błyszczące przedmioty, takie jak na przykład kapsle, monety czy klucze.

Na załączonych zdjęciach widać m.in. RTG kondora, którego trzeba było operować z powodu zablokowania przewodu pokarmowego przez monety. Temu ptakowi się udało. Jednak wiele innych może zginąć wskutek połknięcia przedmiotów, takich właśnie jak klucze, których olbrzymia liczba jest wrzucana przez zakochanych do Wielkiego Kanionu. Dlatego też strażnicy przyrody apelują, by nie robić takich rzeczy i uświadomić innych, że zachowanie takie szkodzi przyrodzie, w tym gatunkom skrajnie zagrożonym.

„Romantyczny” zwyczaj może szkodzić wyjątkowemu zagrożonemu gatunkowi