Synchrotron odzyskał arię operową

| Humanistyka
Postaw mi kawę na buycoffee.to
SLAC

Dzięki naukowcom ze SLAC National Accelerator Laboratory będziemy mogli, po raz pierwszy od 200 lat, usłyszeć pełną wersję opery Médée Luigiego Cherubiniego. Żyjący na przełomie XVIII i XIX wieku Cherubini wywarł duży wpływ na rozwój muzyki, szczególnie na operę komiczną. Jego dziełami zachwycali się Haydn i Beethoven, który uznał go za największego współczesnego mu kompozytora. Mimo to o dziełach Cherubiniego szybko zapomniano, a współcześnie wystawia się niewiele jego oper. Wśród tych wystawianych jest i Médée.

SLAC SLAC

Opera ta nie spotkała się z uznaniem współczesnych. Po jej pierwszym wystawieniu krytycy orzekli, że dzieło jest zbyt długie. Legenda głosi, że zdesperowany Cherubini osobiście zamazał węglem drzewnym półtorej strony z zapisem arii "Du trouble affreux qui me dévore", skracając w ten sposób dzieło. Przez ostatnich 200 lat Medee była wystawiana właśnie w skróconej postaci.

Uczeni ze Stanforda wykorzystali źródło promieniowania X z synchrotronu, którym oświetlali zamazane fragmenty. Skanownie z prędkością 8 godzin na stronę dało spodziewane rezultaty. Promienie X spowodowały, że cząsteczki żelaza znajdujące się w atramencie, same zaczęły emitować promieniowanie, dzięki czemu możliwe było odróżnienie atramentu, którym zapisano nuty, od węgla, którym je zamazano. Promienie X pozwoliły tez na wykrycie cynku, który znajdował się w atramencie wykorzystanym do wydrukowania pięciolinii. To pozwoliło na precyzyjne odtworzenie ostatnich fragmentów arii.

SLAC synchrotron aria operowa Medee Luigi Cherubini