Odkryto 2 gatunki prymitywnych ryb z triasu

University of Zurich

Na stanowisku Monte San Giorgio szwajcarscy naukowcy odkryli 2 gatunki triasowych ryb z rodzaju Saurichthys.

Zespół z Uniwersytetu w Zurychu współpracował ze specjalistami z Chin i Niemiec. Pierwszy gatunek Saurichthys breviabdominalis zawdzięcza swą nazwę stosunkowo krótkiemu ciału, a drugi - Saurichthys rieppeli - nazwano na cześć Oliviera Rieppela, paleontologa związanego wcześniej z Uniwersytetem w Zurychu.

Razem z nowymi znaleziskami znamy aż 6 gatunków Saurichthys z Monte San Giorgio, co sprawia, że to zarówno najliczniejsze, jak i najbardziej zróżnicowane ryby z tego stanowiska ze środkowego triasu.

Oba gatunki mierzą 40-60 cm i różnią się od innych przedstawicieli swojego rodzaju czaszką i pokrojem ciała. Różnice wskazują na odmienne style polowania i habitaty w płytkim morzu - podkreśla Heinz Furrer, który uważa, że zdolność do zajmowania wielu wyspecjalizowanych nisz w postaci łowisk i habitatów odpowiada za sukces opisywanych ryb zarówno w basenie Monte San Giorgio, jak i na świecie.

Saurichthys breviabdominalis Saurichthys rieppeli ryby Monte San Giorgio Heinz Furrer