Ballmer zapowiada więcej sprzętu

| Technologia
Microsoft

W czerwcu bieżącego roku Microsoft wywołał spore poruszenie prezentując własny tablet Surface. Od kilku miesięcy analitycy i obeserwatorzy rynku IT zastanawiają się, jak urządzenie to wpłynie na stosunki koncernu z Redmond z jego dotychczasowymi partnerami, dla których będzie stanowiło konkurencję.

Wszystko jednak wskazuje na to, że Microsoft postanowił - przynajmniej częściowo - zmienić model biznesowy. Czy mamy zamiar produkować więcej sprzętu? Oczywiście, że tak - powiedział Steve Ballmer w wywiadzie dla BBC. Komentarz Ballmera ukazał się na dzień przed oficjalną premierą Windows 8 i rozpoczęciem sprzedaży Surface'a.

Staje się coraz bardziej oczywiste, że jesteśmy świadkami poważnej zmiany w strategii Microsoftu spowodowanej zmianami na całym rynku IT. Firma analityczna Forrester ocenia, że zanim pojawiły się smartfony system Windows był używany na 95% osobistych urządzeń obliczeniowych. Obecnie jest on wykorzystywany na 30% urządzeń.

Microsoft nie jest już jedynym dużym graczem na rynku systemów operacyjnych i sytuacji tej nie zmienił chwalony Windows 7. Stąd też zapewne wynikają podjęte ostatnio dwa radykalne kroki - decyzja o całkowitej zmianie interfejsu użytkownika w systemie Windows 8 oraz wyprodukowanie Surface'a i zapowiedź bardziej zdecydowanego wejścia na rynek producentów sprzętu. Niektórzy analitycy sądzą, że Microsoft ma zamiar produkować własne smartfony. Co prawda taki ruch osłabiłby pozycję Nokii, jednak z drugiej strony koncern z Redmond nie może dopuścić do tego, by cała jego strategia dotycząca zaistnienia na rynku urządzeń przenośnych była zależna tylko od powodzenia Nokii i zawaliła się, jeśli fińska firma nie odniesie sukcesu.

Produkcja własnego sprzętu pozwoli Microsoftowi wyznaczyć standardy dla urządzeń wykorzystujących Windows 8 i kolejne edycje OS-u, da mu lepszą kontrolę nad rynkiem i ułatwi spopularyzowanie nowego systemu operacyjnego. Z drugiej jednak strony może poróżnić Microsoft z jego dotychczasowymi partnerami, a ewentualne niepowodzenie na rynku sprzętu skończy się co najmniej porażką wizerunkową koncernu.

Steve Ballmer Microsoft sprzęt Surface smartfon Windows