Motyl ponownie znaleziony

Ricardo Russo Siewert

W Brazylii odnaleziono motyla, którego przed rokiem uznano za zagrożonego. Gatunek Stichelia pelotensis wciąż stanowi zagadkę dla specjalistów. Po raz pierwszy zauważono go w latach 50. ubiegłego wieku. Od tamtej pory widziano go tylko raz, w odległości 250 kilometrów od miejsca oryginalnej obserwacji. W ubiegłym roku stan Rio Grande do Dul dodał gatunek do listy zagrożonych i stwierdził, że motylowi grozi wyginięcie z powodu utraty habitatów.

Teraz z najnowszego numeru Revisto Brasileira de Entomolgia dowiadujemy się, że w końcu znaleziono S. pelotensis. Obserwacji rzadkiego zwierzęcia dokonali naukowcy z Universidade Federal do Paraná i dwóch innych instytucji badawczych. Znaleźli oni motyla na bagiennych obszarach trawiastych, w odległości 17 kilometrów od miejsca pierwotnej obserwacji. Najpierw zauważyli samca. Później czekali aż dwa miesiące, by odnotować obecność kolejnych przedstawicieli gatunku. Cierpliwość się opłaciła, gdyż zaobserwowali cztery samice. Tydzień później widzieli samca i samicę, które pożywiały się na roślinie Eryngium elegans.

Główny autor badań, Ricardo Russo Siewert zauważa, że wciąż niewiele wiemy o Stichelia pelotensis. Nie znamy potrzeb ekologicznych gatunku, nie wiemy, na jakich roślinach składa jaja, ani jak się zachowuje. Nie znamy liczebności i zasięgu motyla. Uczony dodaje, że czas odgrywa zasadniczą rolę. Jedynie 14% bagnistych obszarów trawiastych stanu Rio Grande do Sul jest chronionych. Jednak teren, na którym znaleziono motyla nie podlega ochronie. Ludzie niszczą te tereny zamieniając je w pola uprawne i wycinając pobliskie lasy. Uczony sądzi, że S. pelotensis jest gatunkiem krytycznie zagrożonym.

Stichelia pelotensis motyl Brazylia