Microsoftowi nie będzie łatwo
Jeszcze w bieżącym miesiącu na rynek ma trafić tablet Surface. Mimo iż urządzenie Microsoftu spotkało się ze sporym zainteresowaniem i zebrało pochwały za projekt, jego wypromowanie może okazać się bardzo trudne. Dużo będzie bowiem zależało od ceny, a, jak uważają analitycy, koncern z Redmond nie będzie mógł swobodnie jej ustalać.
Sameer Singh z firmy Finvista Advisors postanowił policzyć, jaka może być cena urządzenia Surface RT. Na podstawie kosztu podzespołów Singh twierdzi, że cena cześci dla 32-gigabajtowej wersji tabletu wyniesie 299 dolarów. Do tego doliczył 10 USD kosztów produkcji. Zdaniem Singha Microsoft wyceni tablet na 399-499 dolarów, co pozwoli mu na osiągnięcie marginesu zysku rzędu 23-38 procent.
Jednak, jak zauważa Singh, dla koncernu z Redmond ważny jest nie tyle zysk, co stosunki łączące go z producentami sprzętu elektronicznego. Microsoft nie będzie mógł zrezygnować z zysku czy wręcz sprzedawać Surface'a poniżej kosztów. Koncern znajdzie się bowiem pod olbrzymią presją swoich partnerów, którzy będą domagali się, by tablet kosztował nie mniej niż ich własne analogiczne urządzania. Tym bardziej, że Microsoft ma nad swoimi partnerami zasadniczą przewagę - pobiera od nich opłaty za każdą z licencji Windows, zatem nawet przy tej samej cenie urządzenia ich zysk jest mniejszy. Sigh ocenia zatem, że podobne do Surface'a urządzenia będą sprzedawane w cenie 300-350 dolarów. By zadowolić swoich partnerów Microsoft będzie musiał, jego zdaniem, wycenić Surface'a RT na 399-499 USD.
Znacznie droższy będzie Surface korzystający z procesorów Intela i 64 gigabajtów pamięci. Sama cena podzespołów wyniesie około 629 dolarów, więc przy 30-procentowym marginesie zysku tablet zostanie wyceniony na około 899 USD.
Jeśli Microsoft rzeczywiście wyceni tablet tak, jak prognozuje Sigh, będzie mu niezwykle trudno konkurować z iPadem. Tablet Apple'a ma bowiem bardzo silną pozycję na rynku, a koncern z Cupertino może liczyć na rzesze wiernych fanów.
Do premiery Surface'a pozostało nieco ponad 2 tygodnie, a Microsoft wciąż nie zdradził jego ceny.
Komentarze (0)