Kolejna egzoplaneta Keplera

| Astronomia/fizyka
NASA

Teleskop Keplera odkrył pierwszą pozasłoneczną planetę w ramach misji K2. Przypomnijmy, że w maju ubiegłego roku Teleskop uległ poważnej awarii, która postawiła pod znakiem zapytania jego dalszą pracę. Po wielu miesiącach narad, zebraniu propozycji od specjalistów z całego świata, zdecydowano, że Kepler będzie nadal pracował, ale w nieco inny sposób. W maju bieżącego roku oficjalnie przedłużono misję teleskopu o kolejne dwa lata.

Dzięki innowacyjnym pomysłom i ciężkiej pracy zespołów z NASA i Bell Aerospace Kepler może dokonywać wstępnych odkryć kandydatów na planety, które będą w przyszłości badane przez Teleskop Kosmiczny Jamesa Webba, który przeanalizuje ich atmosferę i będzie szukał śladów życia - mówi Paul Hertz z NASA.

Nową egzoplanetę w danych z misji K2 zauważył Andrew Banderburg, student z Harvard-Smithsonian Center for Asrophysics. Odkrycie potwierdzono za pośrednictwem spektrografu HARPS-North an Wyspach Kanaryjskich.

Planeta HIP 116454b ma średnicę dwukrotnie większą od Ziemi i okrąża swoją gwiazdę macierzystą w ciągu dziewięciu ziemskich dni. Gwiazda ta znajduje się w gwiazdozbiorze Ryb w odległości 180 lat świetlnych od Ziemi, jest mniejsza i chłodniejsza od Słońca.

Od czasu oficjalnego rozpoczęcia misji K2 Kepler obserwował ponad 35 000 gwiazd, zauważył też kilkanaście obiektów, które mogą być planetami.

Teleskop Keplera K2 planeta pozasłoneczna egzoplaneta