Nieznany dinozaur, który prawie wyleciał w powietrze

Rys. Zhao Chuang, CC

W formacji Nanxiong w południowych Chinach znaleziono świetnie zachowaną skamieniałość nieznanego gatunku owiraptorozaura. Niewiele brakowało, a Tongtianlong limosus zostałby zniszczony, bo natrafiono na niego w czasie zaminowywania skał w czasie prac budowlanych.

Scientific Reports, doi:10.1038/srep35780, CC

Teropod, który osiągał mniej więcej rozmiary owcy, zachował się z uniesioną głową i rozciągniętymi upierzonymi kończynami. Zginął w błocie ok. 72 mln lat temu. Oddaje to zresztą jego nazwa, którą można przetłumaczyć jako "błotnisty smok na drodze do niebios".

Znaleźli go robotnicy rozkładający ładunki wybuchowe. Niewiele więc brakowało, a cały stok zostałby wysadzony - opowiada dr Stephen Brusatte z Uniwersytetu w Edynburgu. Niewielkie fragmenty skamieniałości zdążono zresztą wysadzić, ale biorąc pod uwagę okoliczności odkrycia, fosylia i tak są zadziwiająco kompletne.

Tongtianlong różni się od innych gatunków owiraptorozaurów m.in. sklepieniem czaszki w kształcie kopuły czy wydatną (wypukłą) kością przedszczękową.

Paleontolodzy z Wielkiej Brytanii i Chin zaznaczają, że T. limosus ma duże znaczenie dla zrozumienia ewolucyjnego przejścia od dinozaurów do ptaków.

Tongtianlong limosus Chiny formacja Nanxiong owiraptorozaur Stephen Brusatte