Hybrydy coraz popularniejsze
Samochody z alternatywnym napędem mają coraz większe rzesze zwolenników. Toyota ogłosiła właśnie, że w sierpniu sprzedała dwumilionowy samochód z napędem hybrydowym.
Obecnie w ofercie firmy znajduje się 13 modeli hybryd sprzedawanych pod markami Toyota i Lexus. Jeszcze w bieżącym roku zadebiutuje kolejna - Lexus HS 250h. Część z nich dostępna jest tylko w Japonii.
Toyota to firma, która jako pierwsza zaoferowała na masowym rynku hybrydowy samochód. W 1997roku zadebiutował Prius. W ciągu ostatnich 12 lat pojawiły się trzy generacje tego pojazu.
Na sprzedanie pierwszego miliona hybryd firma musiała czekać aż 10 lat. Sprzedaż kolejnego miliona zajęła nieco ponad 2 lata. Japońska firma ma nadzieję, że już wkrótce będzie co roku sprzedawała milion hybrydowych pojazdów. Z jej wyliczeń wynika, że od 1997 roku dzięki hybrydom do atmosfery trafiło o 11 milionów ton dwutlenku węgla mniej.
Toyota chce, by w 2020 roku każdy model jej samochodu miał swój odpowiednik w modelu hybrydowym. Ponadto będą też oferowane modele tylko i wyłącznie hybrydowe.
Komentarze (9)
pogo, 8 września 2009, 14:18
a ciekawe o ile zredukowali to jeśli doliczyć produkcję silników... (w tym transport i wydobycie surowóców specjalnie na ten cel) oraz resztę wyemitowanych przy okazji zanieczyszczeń...
mikroos, 8 września 2009, 16:20
A wiesz, o ile zwiększyli zanieczyszczenia związane z produkcją akumulatorów? ;D A wiesz, o ile ich będzie więcej, jak trzeba będzie te akumulatory utylizować? I o ile już niedługo zacznie spadać wydajność akumulatorów i o ile wzrośnie w związku z tym zużycie ropy/benzyny? ;D
LUKILUKEN, 9 września 2009, 08:39
A czy zastanawiał się ktoś z was skąd się bierze prąd elektryczny którym ładowane są akumulatory samochodów hybrydowych?? Przecież też go trzeba wytworzyć i to dodatkowo w większych ilościach niż dotychczas gdyż sieci nie przewidywały ładowania samochodów. Trzeba jeszcze doliczyć straty na ładowaniu akumulatora - nie orientuję się jaka jest skuteczność ale na pewno poniżej 90%.
macintosh, 9 września 2009, 12:13
Jako ciekawostka, bo nie wiem na ile rozwiązania z domowej elektroniki są skalowalne na pozostałe kategorie zapotrzebowania na powera
yaworski, 9 września 2009, 18:03
Zgadzam się z powyższymi opiniami, jednak nie należy zapominać o tym, że również część energii bezpowrotnie traconej w przypadku zwykłych samochodów jest wykorzystywana do ładowania aku w samochodach hybrydowych. Ładowanie odbywa się w momencie hamowania czy jazdy na luzie czy bez gazu z górki na biegu, kiedy zużycie paliwa jest niewielkie, a pęd samochodu wystarczający do napędzenia prądnic w kołach. W ten sposób jest odzyskiwana chociaż pewna część energii.
Jest jeszcze dużo miejsca do poprawy, np można by ładować aku z energii cieplnej wydzielanej przez hamulce czy sam silnik (jakiś czas temu był chyba tu news o ulepszeniu sprawności ogniw termowoltaicznych).
Dla mniejszych miejskich samochodów fajnym rozwiązaniem byłby sam napęd w pełni elektryczny, ale z dodatkowym, małolitrażowym silnikiem spalinowym (np na LPG, który znacznie mniej zanieczyszcza), którego jedynym celem byłby napęd prądnicy w momencie wykrycia zbyt dużego spadku na akumulatorach (oprócz wykorzystania samego silnika elektrycznego jako prądnicy w czasie hamowania czy zwalniania). Taki silnik pracowałby sobie na z góry ustalonych obrotach, przy których miałby największą sprawność. Bez dodatkowych przekładni i jedynie połączony z prądnicą przez sprzęgło (potrzebne do odpalenia silnika). Zminimalizować jak najbardziej straty energii tego silniczka.
To co jest najlepsze w silnikach elektrycznych, to brak konieczności stosowania skrzyń biegów, duży moment obrotowy i wysoka sprawność. Przy staniu w korkach ilość zużytej energii jest znacznie mniejsza niż zużytej benzyny (brak konieczności kręcenia silnikiem non-stop).
mikroos, 9 września 2009, 18:11
Tak, ale w przypadku hybryd jest to przede wszystkim energia odpadowa, gromadzona np. podczas hamowania. W tradycyjnym samochodzie przepadłaby ona.
waldi888231200, 9 września 2009, 18:26
Hamowanie i przyspieszanie to tylko 3% energii z paliwa .
mikroos, 9 września 2009, 18:28
Ale nie w mieście.
waldi888231200, 9 września 2009, 18:33
najpoważniejsza strata to zamiana energii chemicznej (wybuchu) na mechaniczną 50% , tarcie 25% i tutaj trzeba się skupić na postępie.