Tierieszkowej marzy się lot na Marsa

| Ciekawostki
RIA Novosti, Alexander Mokletsov/Александр Моклецов, CC

Walentina Władimirowna Tierieszkowa, pierwsza kobieta, która odbyła lot po orbicie okołoziemskiej, ma dziś 76 lat. Zamiast jednak myśleć o spokojnej emeryturze, chciałaby się wybrać na swoją ulubioną planetę - Marsa. Jak sama dodaje, nie przeszkadzałoby jej, gdyby okazało się, że to podróż w jedną stronę...

Chciałabym się dowiedzieć, czy było tam życie, czy nie. A jeśli było, czemu doszło do wymarcia, jaka katastrofa się tam wydarzyła?

Choć życie w kolonii na Marsie nie będzie raczej należeć do łatwych, a powodzenie misji również stoi pod znakiem zapytania, Tierieszkowa twierdzi, że nie ma nic przeciwko. Jestem [na to] gotowa.

Astronauci komentujący projekt Mars One podkreślają, że środowisko Czerwonej Planety jest bardziej nieprzyjazne, niż ludziom się wydaje. Tamtejsza atmosfera jest cieńsza od ziemskiej i słabiej chroni przed promieniowaniem ultrafioletowym. Poza tym w czasie półrocznego lotu statek kosmiczny śmiałków byłby wystawiony na działanie potencjalnie śmiertelnych burz radiacyjnych (ang. solar radiation storm), czyli wzrostów radiacji towarzyszących wzrostowi liczby cząstek energetycznych.

Walentina Władimirowna Tierieszkowa Mars podróż