Warany z Komodo wzmacniają zęby żelazem

Dennis Schmidt, Unsplash

Zęby waranów z Komodo są pokryte żelazem, donoszą naukowcy z King's College London. Odkrycie może wyjaśniać, jak to się dzieje, że zęby waranów wciąż pozostają ostre oraz mogą dostarczyć informacji o tym, w jaki sposób drapieżne dinozaury zabijały i pożerały swoje ofiary. Warany z Komodo to największe żyjące obecnie jaszczurki. Średnia masa dorosłych osobników sięga 80 kilogramów. Są bardzo skutecznymi drapieżnikami o zakrzywionych zębach, podobnych do zębów wielu mięsożernych dinozaurów.

LeBlanc, A.R.H. et al. Iron-coated Komodo dragon teeth and the complex dental enamel of carnivorous reptiles. Nat Ecol Evol (2024), CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ LeBlanc, A.R.H. et al. Iron-coated Komodo dragon teeth and the complex dental enamel of carnivorous reptiles. Nat Ecol Evol (2024), CC BY 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Żelazo występuje w zębach wielu gatunków gadów. Jednak u waranów z Komodo jest ono skoncentrowane na czubki i krawędziach tnących. Jest go tak dużo, że te części zębów są zabarwione na pomarańczowo. Dla porównania, u krokodyli i innych jaszczurek z rodzaju Varanus żelazo nie występuje w zębach w tak dużych stężeniach, by prowadziło do zmiany ich barwi.
Uczeni przeprowadzili analizy obrazowe i chemiczne zębów waranów i zauważyli, że żelazo jest zgromadzone jest na czubku zębów i ich ząbkowaniu. Chroni ono te regiony przez stępieniem, dzięki czemu zęby są zawsze ostre.

Warany z Komodo mają zakrzywione, ząbkowane zęby, którymi rozszarpują ofiarę. Są one podobne do zębów mięsożernych dinozaurów. Chcieliśmy wykorzystać to podobieństwo, by dowiedzieć się, jak odżywiały się dinozaury i czy używały żelaza w zębach tak, jak warany z Komodo. Niestety, dzisiejsza technologia nie pozwala zbadać, czy w zębach dinozaurów znajdowała się duża koncentracja żelaza czy tez nie. Sądzimy, że procesy chemiczne, które zachodziły podczas fosylizacji, przesłaniają nam obraz i nie pozwalają stwierdzić, jak dużo żelaza znajdowało się w zębach, mówi główny autor badań, doktor Aaron LeBlanc. Odkryliśmy jednak, że duże mięsożerne dinozaury, jak tyranozaur, miały zmienioną strukturę szkliwa na krawędziach tnących, dodaje.

Uczeni mają nadzieję, że dzięki kolejnym analizom zębów waranów odkryją markery żelaza, które nie uległy zmianie w czasie fosylizacji. Jeśli tak się stanie, to zauważenie tych samych markerów u dinozaurów byłoby dowodem, że i ich zęby były wzmocnione żelazem.

Warany z Komodo wzmacniają zęby żelazem