Rozpoczęto uruchamianie Wielkiego Zderzacza Hadronów

| Technologia

CERN informuje o rozpoczęciu procesu ponownego uruchamiania Wielkiego Zderzacza Hadronów. Akcelerator został zamknięty w lutym ubiegłego roku i od tamtej pory jest udoskonalany. Zwiększenie możliwości LHC pochłonie 4,4 miliarda dolarów, a urządzenie ruszy pełną parą w przyszłym roku.

Obecnie udało się uruchomić tzw. źródło, czyli tę część akceleratora, która odpowiada za oddzielenie elektronów od atomów wodoru i pozyskanie protonów. Następnym krokiem będzie uruchomienie Linac2, czyli urządzenia, którego zadaniem jest wstępne rozpędzenie protonów. Od lutego 2013 roku przebudowano też system kontrolny LHC, obecnie technicy wymieniają okablowanie i inne zużyte elementy. W międzyczasie trwa sprawdzanie poszczególnych komponentów w poszukiwaniu ewentualnych usterek.

Po zbudowaniu LHC rozpoczął pracę z energią 7 TeV (teraelektronowoltów), która w 2012 roku została zwiększona do 8 TeV. Po zakończeniu modernizacji energia zderzeń wyniesie 13-14 TeV. LHC popracuje kolejne 3-4 lata, a następnie znowu zostanie wyłączony na wiele miesięcy i poddany kolejnej modernizacji.

Wielki Zderzacz Hadronów LHC rozbudowa