Zune w sklepach

| Technologia

Kieszonkowy odtwarzacz Zune pojawił się oficjalnie w amerykańskich sklepach. Najnowsze urządzenie Microsoftu jest pierwszą próbą obalenia dominacji iPoda.

Zune dostępny jest obecnie jedynie w USA w jednej 30-gigabajtowej wersji, oferowanej w trzech kolorach. Cena urządzenia to 250 dolarów.

Udział iPoda na amerykańskim rynku odtwarzaczy MP3 wynosi 75 procent, na świecie natomiast jest to ponad 50 procent.

W Zune zastosowano licencjonowane oprogramowanie Plays For Sure, które ma gwarantować dokonywanie bezpiecznych zakupów utworów muzycznych z wielu sklepów internetowych.
Zune nie jest jednak częścią inicjatywy Plays For Sure - żadna z piosenek zakupiona z takich serwisów, jak Napster, Rhapsody, AOL czy Urge nie będzie mogła być odtworzona na sprzęcie Microsoftu.

Użytkownicy Zuneʼa muszą kupować muzykę z dedykowanego temu odtwarzaczowi serwisu Microsoftu.

Za utwory można płacić specjalnymi punktami - 79 punktów Zune to w przeliczeniu 99 centów - tyle bowiem kosztuje jedna piosenka. Istnieje również możliwość wykupienia miesięcznego abonamentu dającego dostęp do dwóch milionów utworów.

Pierwsze recenzje odtwarzacz są zróżnicowane. Zune posiada kilka cech, których brakuje iPodowi - większy ekran, możliwość bezprzewodowej wymiany utworów pomiędzy odtwarzaczami czy też zintegrowane radio. Z drugiej strony zdarzają się głosy krytykujące wygląd odtwarzacza, materiał z jakiego został wykonany, brak gier, budzika, czy kalendarza.

Zune iPod MP3 Microsoft