Badanie bliźniąt wykazało, na które elementy twarzy geny wpływają najsilniej

| Ciekawostki
 King’s College London

Analizując modele 3D twarzy blisko 1000 brytyjskich bliźniaczek, naukowcy z Królewskiego College'u Londyńskiego odkryli, że geny silnie wpływają na wygląd czubka nosa, obszaru nad i pod ustami, kości policzkowych oraz wewnętrznych kącików oczu.

Akademicy skanowali twarze kobiet za pomocą kamer 3D. Posługiwali się też specjalnym oprogramowaniem statystycznym, dzięki któremu można było generować tysiące punktów i określać wygląd (topografię) twarzy w tych okolicach.

Autorzy artykułu z pisma Scientific Reports porównywali, do jakiego stopnia uzyskane wartości (pomiary) są podobne w parach bliźniąt jedno- i dwujajowych. Patrząc na to, kształt których części ciała jest najbardziej podobny u bliźniąt jednojajowych, Brytyjczycy wyliczali prawdopodobieństwo, że wygląd tego obszaru jest determinowany genetycznie. W zakresie od 0 do 1 większe wartości oznaczały, że prawdopodobieństwo kontrolowania kształtu elementu twarzy przez geny jest wyższe. Naukowcy opublikowali nawet atlas, w którym można sprawdzić, w jakim stopniu dziedziczny jest wygląd poszczególnych cech fizjonomii.

Jak podkreśla prof. Giovanni Montana, jest oczywiste, że geny kształtują wygląd naszych twarzy. Często jesteśmy bardzo podobni do rodziców, a bliźniąt jednojajowych praktycznie nie da się odróżnić. Dotąd nie radziliśmy sobie jednak z precyzyjnym liczbowym przedstawieniem, które części twarzy są silnie dziedziczne. Łącząc modele 3D z algorytmem statystycznym, który mierzy lokalne zmiany kształtu, potrafiliśmy jednak stworzyć szczegółowe mapy dziedziczności twarzy. Mapy te pomogą zidentyfikować geny kształtujące ludzką fizjonomię; to ważne, bo mogą one wpływać na choroby zmieniające morfologię twarzy.

Prof. Tim Spector dodaje, że badanie pokazało, że nawet bliźnięta jednojajowe różnią się nieco pod względem cech twarzy, ale ponieważ kluczowe obszary są kontrolowane genetycznie, postrzegamy je jako wyglądające identycznie.

atlas twarz cechy wygląd dziedziczność bliźnięta Giovanni Montana Tim Spector