Gąsienice barciaka większego także trawią polietylen

Sarefo, CC 3.0

Gąsienice barciaka większego (Galleria mellonella) trawią polietylen. Jak więc widać, lista organizmów zdolnych do rozkładania tego polimeru się wydłuża, bo nieco ponad 2 lata temu chińsko-amerykański zespół ustalił, że jest on degradowany przez bakterie z przewodu pokarmowego larw omacnicy spichrzanki (Plodia interpunctella), czyli mola spożywczego.

Zauważyliśmy, że larwa pospolitego owada, G. mellonella, jest zdolna do biodegradowania jednego z najtrwalszych, najbardziej wytrzymałych i najczęściej używanych plastików: polietylenu - opowiada Federica Bertocchini z Kantabryjskiego Instytutu Biomedycyny i Biotechnologii.

Bertocchini i inni dokonali tego odkrycia przez przypadek, dostrzegając, że w woreczkach z barciakami szybko pojawiają się dziurki. Dalsze badania wykazały, że ćmy są w stanie uszkodzić torebki w mniej niż godzinę. Po 12 godzinach żerowania spadek masy polimeru jest już wyraźnie widoczny.

Autorzy publikacji z Current Biology ustalili, że barciaki przekształcają chemicznie polietylen w glikol etylenowy (glikol).
Zwykle barciaki nie żywią się polietylenem, ale naukowcy podejrzewają, że ich umiejętności są pokłosiem naturalnych zwyczajów. Chodzi mianowicie o to, że G. mellonella składają jaja w pszczelich ulach, bo gąsienice potrafią trawić wosk. Choć szczegóły rozkładu wosku, który stanowi złożoną mieszaninę związków lipidowych, trzeba dopiero zbadać, Hiszpanie i Brytyjczyk uważają, że biodegradacja wosku i polietylenu wymaga rozłożenia tych samych typów wiązań chemicznych. Wosk to polimer [...] o budowie podobnej do polietylenu.

Zamierzamy wykorzystać to odkrycie w pożyteczny sposób, by pozbyć się plastikowych odpadów i ocalić nasze oceany i rzeki [...] - podsumowuje Bertocchini.

barciak większy Galleria mellonella gąsienice larwy polietylen glikol etylenowy Federica Bertocchini