Białko powiązane z autyzmem jest też ważne dla uzależnienia

| Medycyna
Patrick Hoesly, CC

Naukowcy z McLean Hospital odkryli, że gen kluczowy dla prawidłowego rozwoju mózgu i powiązany wcześniej z zaburzeniami ze spektrum autyzmu odgrywa kluczową rolę w zachowaniach związanych z uzależnieniem.

Odkrywając cząsteczki kontrolujące rozwój uzależnienia, mamy nadzieję wskazać nowe podejścia terapeutyczne - podkreśla dr Christopher Cowan.

Zespół dr Laury Smith z laboratorium Cowana posłużył się modelami zwierzęcymi, by wykazać, że związane z zespołem łamliwego chromosomu X białko FMRP (ang. fragile X mental retardation protein) odgrywa kluczową rolę również w rozwoju uzależnienia. Dotąd wiedziano, że FMRP jest niezbędne do prawidłowego rozwoju synaps między neuronami odpowiedzialnymi za uczenie (odpowiada za remodelowanie i siłę połączeń), teraz udowodniono, że jest też bardzo istotne dla zmian w połączeniach, jakie zachodzą w jądrze półleżącym pod wpływem powtarzalnej ekspozycji na kokainę.

FMRP nie tylko pozwala ludziom właściwie uczyć się i zapamiętywać obiekty ze środowiska, ale i kontroluje odpowiedź mózgu na kokainę. Kończy się to wzmocnieniem zachowań uzależnieniowych.

Warto przypomnieć, że kodowanego przez gen FMR1 białka FMRP brakuje również w zespole łamliwego chromosomu X - chorobie genetycznej charakteryzującej się obniżeniem poziomu rozwoju intelektualnego (co istotne, objawy behawioralne pokrywają się czasem z symptomami autyzmu; chodzi np. o trzepotanie rękoma czy autoagresję).

białko FMRP zespół łamliwego chromosomu X zaburzenia ze spektrum autyzmu uzależnienie kokaina Christopher Cowan Laura Smith