Sensacyjne znalezisko na dnie Zalewu Szczecińskiego
W sierpniu br. w ramach projektu „Wraki Zalewu Szczecińskiego 2022” zlokalizowano wrak samolotu. Po przeanalizowaniu dostępnych dokumentów, a także informacji dot. katastrofy samolotu B-17G o numerze płatowca 44-8046 miejsce prac wytypowali pracownicy Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.
Projekt „Wraki Zalewu Szczecińskiego 2022” jest realizowany przez Muzeum Oręża Polskiego, Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu, Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza, firmę Escort Technology i Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service, we współpracy z Katedrą Medycyny Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego i Muzeum Obozów Jenieckich.
Statek pomiarowy ECHO 2 firmy Escort odkrył wrak samolotu nieopodal miejsca, gdzie Urząd Morski w Szczecinie wydobył podczas inwestycji „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m” elementy amerykańskiego bombowca B-17. Wiele wskazuje więc na to, że właśnie znaleziono jego kolejne pozostałości.
Pracami badawczymi kierował Aleksander Ostasz, dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, rzeczoznawca ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu. W skład zespołu wchodzili pracownicy firmy Escort Technology (Adam Kudynowski, Kamil Cybulski, Marcin Matysiak, Paulina Sopek, Paweł Mikołajewski i Tomasz Jankowski), a także dr hab. n. med. Andrzej Ossowski z Katedry Medycyny Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie i fotograf Maciej Papke.
Statek pomiarowy ECHO 2
Zaawansowana jednostka badawczo-szkoleniowa ECHO 2 ma 13 m długości, 4,1 m szerokości i 1,2 m zanurzenia. Na pokładzie pomieści do 12 osób. Jak wyliczono na witrynie firmy Escort Technology, służy ona do prowadzenia pomiarów hydrograficznych na wodach morskich i śródlądowych, poszukiwań wraków na morzu, monitoringu strefy przybrzeżnej Bałtyku, inspekcji konstrukcji hydrotechnicznych oraz kadłubów statków za pomocą środków telewizji podwodnej, badań okresowych przy przeglądach hydrotechnicznych budowli, nabrzeży, rurociągów, w tym sprawdzenia czystości dna oraz szkoleń specjalistycznych z zakresu wykorzystania systemów hydroakustycznych i hydrograficznych.
Statek posiada w pełni zintegrowany system hydrograficzny, w którego skład wchodzi echosonda jedno- i wielowiązkowa, sonar holowany, sonar skanujący, system pozycyjny GPS RTK, pojazd podwodny ROV Falcon, system pozycjonowania podwodnego, kamera akustyczna ARIS, czujnik ruchu i wiele innych w zależności od zapotrzebowania.
Losy misji
Siódmego października 1944 r. bombowiec B-17G nr 44-8046 został zestrzelony nad Zalewem Szczecińskim. Boeing prowadził formację 149 bombowców B-17. Brały one udział w nalocie na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach. Na pokładzie B-17G znajdowało się 11 osób; James R. Luper (dowódca), Norman A. Kriehn, William J. Morrow, Frederick N. Asbell i John H. Derling przeżyli katastrofę i zostali wzięci do niewoli. Zidentyfikowano i pochowano Henry'ego P. Loadesa, Edwarda A. Jr. McNeala i Johna W. Koehlera. Alfred W. Fischer, Gordon H. Haggard i Ancil U. Shepherd są nadal uznawani za zaginionych. Możliwe, że ich szczątki znajdują się we wraku.
Zachowała się relacja płk. Lupera. Wynika z niej, że bombowiec B-17G o numerze płatowca 44-8046 prowadził formację. Miał też nawigować z trudnych warunkach atmosferycznych. O tym, że jednostka wykonywała bardzo ważne zadanie, świadczyć może choćby skład załogi; znalazło się w niej 8 oficerów i 3 podoficerów wyższego stopnia. Z relacji sierż. Alberta G. Williamsa z innego bombowca, który brał udział w Misji 133, dowiadujemy się, że płk. James R. Luper kierował samolotem P.F.F. (Pathfinder Force), czyli jednostką wyposażoną w specjalistyczny radar H2X, zwany kolokwialnie Mickey - napisano w komunikacie Muzeum Oręża Polskiego.
Apel o pomoc/wiadomości
Muzeum Oręża Polskiego szuka kontaktu do krewnych załogi Boeinga B-17G nr 44-8046 z 457. Grupy Bombowej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (750. Dywizjon Bombowy), ewentualnie do weteranów 8. Armii Lotniczej (czy ich krewnych), biorących 7 października 1944 r. udział w nalocie na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach. Można pisać na adresy dyrektor@muzeum.kolobrzeg.pl lub alekost@wp.pl oraz dzwonić pod numer 601 402 400.
Komentarze (0)