Piłki futbolowe na alergię

| Medycyna

Znaleziono nowe zastosowanie dla buckminsterfulerenu. Jego cząsteczki nazywa się inaczej buckyballs, ponieważ kształtem przypominają piłkę futbolową. Tym razem mają one pomagać w zwalczaniu alergii.

Naukowcy z dwóch ośrodków badawczych, Virginia Commonwealth University (VCU) oraz Luna Innovations Inc., zaobserwowali, że buckyballs są wyposażone w zdolność blokowania reakcji alergicznej. Opisywane odkrycie to duże osiągnięcie w zakresie tzw. nanoimmunologii.

Cząsteczki buckminsterfulerenu są zbudowane z sześciu równomiernie rozłożonych atomów węgla. Ich układ może być penta- albo heksagonalny. Dzięki jedynej w swoim rodzaju budowie, niskiej reaktywności chemicznej i stabilności mogą spełniać naprawdę wiele funkcji. W omawianym studium buckyballs nieco zmodyfikowano. Nadano im mianowicie taki kształt, by były kompatybilne z cząsteczkami wody (Journal of Immunology).

Naukowcy różnych specjalności mają świadomość potencjalnych zastosowań fulerenów, ale my jako pierwsi wykazaliśmy, że mogą one wyłączyć reakcję alergiczną i podstawowe odpowiedzi immunologiczne – cieszy się szef badań profesor Chris Kepley.

buckminsterfuleren buckyballs alergia reakcja alergiczna nanoimmunologia blokowanie Chris Kepley