Preferencje smakowe gnojarza z malezyjskiej wyspy Langkawi

Assoc. Prof. Dr. Salmah Yaakob

Chrząszcze koprofagiczne Paragymnopleurus maurus z wyspy Langkawi na Morzu Andamańskim upodobały sobie odchody makaków krabożernych (Macaca fascicularis). Mimo że odchody małp można znaleźć także w innych rejonach, owady są aktywne tylko w lasach.

Autorzy publikacji z pisma Tropical Agricultural Science podkreślają, że by sprawdzić, jak reagują na zmianę środowiska, metodę obserwacyjną można zastosować również do innych gatunków.

Jak tłumaczą biolodzy, chrząszcze koprofagiczne odgrywają w ekosystemie kluczową rolę. Odpowiadają m.in. za wzbogacanie gleby, obieg składników odżywczych czy rozprzestrzenianie nasion. Przeżycie tych owadów zależy jednak w dużej mierze od innych zwierząt i środowiska. Ostatnie badania wykazały np., że wskutek wycinki lasów ich liczebność spada na Borneo.

Salmah Yaakop i naukowcy z Centrum Systematyki Owadów na Narodowym Uniwersytecie Malezji oraz z Universiti Tun Hussein Onn Malaysia obserwowali stada makaków z mieszanych lasów deszczowych Langkawi. Gdy naukowcy natykali się na chrząszcza toczącego kulę odchodów, zbierali cały tandem i później identyfikowali owada oraz analizowali kał.

Choć w Malezji zidentyfikowano 3 gatunki gnojarzy, na wyspie w ciągu dnia aktywny był tylko P. maurus. Okazało się też, że wybierał on wyłącznie odchody makaków krabożernych (in. jawajskich), które żywią się zarówno owocami, jak i mięsem (inne makaki z tego regionu są wegetarianami).

P. maurus to duże owady, które by przetrwać, potrzebują większego obszaru z liczebniejszą populacją ssaków. W porównaniu do drobniejszych kuzynów, są więc wrażliwsze na to, co dzieje się z lasem.

Ponieważ w innych lokalizacjach widywano P. maurus toczące kule z odchodów innych zwierząt wszystkożernych, w tym świń czy słoni, naukowcy podejrzewają, że w obliczu braku zwykłych źródeł pokarmu chrząszcze mogą rozszerzać wachlarz swoich wyborów.

chrząszcze koprofagiczne Paragymnopleurus maurus Langkawi odchody makaki krabożerne Salmah Yaakop