Sfilmowano proces myślowy polującej larwy danio pręgowanego

Marrabbio2

Japońscy naukowcy sfilmowali proces myślowy larwy danio pręgowanego (Danio rerio), która śledziła potencjalny łup - pantofelka.

Śledząc naturalne zachowanie, jako pierwsi pokazaliśmy aktywność mózgu żywego zwierzęcia w czasie rzeczywistym. Co najważniejsze, sprawiliśmy, że niewidoczne stało się widzialne - chwali się Koichi Kawakami z Narodowego Instytutu Genetyki.

Wprowadzając do larw ulepszoną wersję genu GCaMP (który reaguje na obecność kationów Ca2+ większym niż kiedyś wzrostem fluorescencji) i posługując się superczułą sondą wykrywającą świecenie, można było obserwować proces myślowy larwy.

Naukowcy z Kraju Kwitnącej Wiśni wiedzieli, że larwa D. rerio obserwuje pantofelka, bo na wcześniejszych etapach badań zidentyfikowano neurony reagujące na ruch i kierunek. Mapę komórek, które biorą udział w tym zadaniu, stworzono, nakłaniając larwę do śledzenia punktu przemieszczającego się na ekranie.

Gdy w czasie eksperymentów pantofelek przemieszczał się od prawej do lewej części pola widzenia, fala aktywności neuronalnej przesuwała się z lewa na prawo (mózgowa mapa pola widzenia jest odwrócona). Analizując filmy, mogliśmy zobaczyć, do jakiej części mózgu dociera obraz ofiary z siatkówki - opowiada prof. Junichi Nakai z Saitama University.

Japończycy uważają, że ich technologia znajdzie zastosowanie w badaniach nad wpływem nowych leków na mózg. Dodatkowo w przyszłości będziemy mogli interpretować zachowanie zwierząt, włączając w to uczenie, pamięć, strach, radość lub gniew, bazując na aktywności kombinacji neuronów.

danio pręgowany Danio rerio larwa pantofelek proces myślowy kationy wapnia GCaMP fluorescencja Koichi Kawakami Junichi Nakai