Większe grupy społeczne korzystnie wpływają na inteligencję (przynajmniej dzierzbowronów)

| Psychologia
Geoff Whalan, CC

Wzrastanie i przebywanie w liczebniejszych grupach społecznych (stadach) zwiększa inteligencję dzierzbowronów.

Biolodzy z Uniwersytetu w Exeter i Uniwersytetu Zachodniej Australii przetestowali dzierzbowrony za pomocą 4 zadań. Okazało się, że ptaki z większych stad wypadały w nich lepiej. Badanie wykazało także, że inteligentniejsze samice miały więcej młodych.

Dzierzbowrony z Australii Zachodniej, gdzie prowadziliśmy eksperymenty, żyją w stabilnych grupach. Wykazaliśmy, że osobniki z większych stad osiągają lepsze wyniki poznawcze, co z kolei przekłada się na zwiększony sukces reprodukcyjny - opowiada dr Alex Thornton z Exeter. Powtarzane testy młodych osobników w różnym wieku pokazały, że związek między wielkością grupy a inteligencją pojawia się wcześnie.

Naukowcy badali 14 dzikich stad dzierzbowronów (należały one do australijskiego podgatunku Cracticus tibicen dorsalis). Wielkość stad wynosiła od 3 do 12 osobników. Inteligencję ptaków badano za pomocą 4 zadań. W jednym z nich należało skojarzyć konkretny kolor z obecnością pożywienia. W innym - pamięciowym - kąski wielokrotnie ukrywano w tym samym miejscu. W 3. - na samokontrolę - ptaki musiały się powstrzymać od dziobania w pokarm przez przezroczystą przesłonę i podejść z boku rurki, gdzie bez problemu można było do niego sięgnąć.

Od dawna podejrzewano, że wyzwania związane z życiem w dużych grupach napędzają ewolucję poznawczą. Dowody na poparcie tej tezy były jednak kontrowersyjne i ostatnio podano je w wątpliwość. Nasze wyniki sugerują, że środowisko społeczne odgrywa kluczową rolę w rozwoju poznawczym. Sugerują także, że samice, które dobrze sobie radzą w zadaniach na inteligencję, mają więcej młodych [...] - podsumowuje dr Ben Ashton z Uniwersytetu Zachodniej Australii.

dzierzbowrony stado grupa społeczna wielkość inteligencja sukces reprodukcyjny Alex Thornton Ben Ashton