E-papierosy a ekspresja genów

| Zdrowie/uroda
Michael Dorausch, CC

Podczas dorocznego spotkania Amerykańskiego Towarzystwa Badań Nad Rakiem zaprezentowano wyniki jednego z pierwszych badań nad wpływem e-papierosów na ekspresję genów. Eksperymenty prowadzili naukowcy z Boston University.

Uczeni użyli komórek oskrzeli osób, u których występowały mutacje genetyczne czyniące je podatnymi na zachorowanie na nowotwory płuc. W warunkach laboratoryjnych komórki poddano działaniu średnich ilości dymu z e-papierosów. Badania wykazały, że ekspresja genów w takich komórkach była podobna do ekspresji genów w identycznych komórkach poddanych działaniu takich samych ilości dymu tytoniowego.

Avrum Spira, jedne z badaczy, podkreśla, że ekspresja nie była identyczna, ale zauważono uderzające podobieństwa. Naukowcy chcą teraz sprawdzić, czy kolonie takich komórek będą się zachowywały podobnie jak kolonie komórek nowotworowych.

Uczeni zaznaczają, że to dopiero wstępny etap ich prac i na tej podstawie nie można stwierdzić, czy e-papierosy prowadzą do rozwoju nowotworów in vitro, nie mówiąc już o zagrożeniu in vivo. Mogą być bardziej bezpieczne niż tytoń, ale wstępne wyniki wskazują, że nie są nieszkodliwe - mówi Spira.

E-papierowy ciągle wywołują kontrowersje. Niektórzy uczeni sądzą, że są one mniej szkodliwe od tradycyjnych papierosów. Inni zaś twierdzą, że urządzenia te również zagrażają zdrowiu palaczy.

e-papieros papieros palacz ekspresja genów nowotwór