Gry pomagają, Facebook szkodzi
Nastolatkowie, którzy regularnie grają w gry online zwykle osiągają lepsze wyniki w szkole, twierdzą naukowcy z RMIT University w Melbourne. Jednak ci, którzy codziennie korzystają z Facebooka czy czatów mają gorsze wyniki. Do takich wniosków doszedł profesor Alberto Posso, który przeanalizował wyniki testów PISA. Testy rozwiązywało ponad 12 000 uczniów w wieku 15 lat. Zebrano też dane dotyczące ich aktywności online.
Uczniowie, którzy niemal codziennie grali w gry online otrzymali średnio o 15 punktów ponad średnią w teście matematycznym i 17 punktów ponad średnią w testach wiedzy ogólnej. Gdy grasz w takie gry musisz rozwiązać różne problemy, by dostać się na kolejny poziom. A problemy te zawierają w sobie niektóre z ogólnych wiadomości i umiejętności, jakie nabywa się w szkole - mówi uczony. Nauczyciele powinni uwzględnić włączenie do programów popularnych gier wideo, o ile nie zawierają one scen przemocy - dodaje.
Okazało się też, że uczniowie, którzy codziennie korzystali z Facebooka lub czata uzyskiwali średnio o 20 punktów mniej od tych, którzy nigdy z mediów społecznościowych nie korzystali. Regularne używanie mediów społecznościowych to - oczywiście - strata czasu, który mógłby zostać przeznaczony na naukę. To może też wskazywać, że osoby, które mają problemy z matematyką czy czytaniem wolą się socjalizować niż zajmować nauką - stwierdza Posso.
Komentarze (5)
thikim, 9 sierpnia 2016, 12:35
Pytanie czy chodzi tylko o czas czy też jest za to odpowiedzialny poziom takowych mediów?
No proszę mam mądrego dzieciaka - wolałby grać a żonę muszę ostrzec bo woli media niż granie
Michał D, 9 sierpnia 2016, 13:32
To nie FB szkodzi, a gry pomagają, tylko mamy efekt selekcji osób z większą, bądź mniejsza energią niezbędną do aktywności umysłowej. Osoby zaangażowane w media społecznościowe mają typ umysłowości bardziej skupiony na relacjach z ludźmi, podczas gdy gracze mają bardziej skupiony (na zadaniu) typ pracy umysłu. Ci skupieni będą wykazywać lepsze wyniki w szkole, bo potrafią się właśnie skupić, zainteresować tym, co stanowi cel nauki szkolnej - poznanie nowych rzeczy, budowanie modeli itp. Ludzie o mocniej rozbudowanych emocjach społecznych łatwiej nudzą się tym, co owych społecznych bodźców nie dostarcza - np. nudzą się szybciej nauką. Ot i główny powód obserwowanej zależności.
thikim, 9 sierpnia 2016, 13:33
Całkiem możliwe, ale to tylko wyjaśnienie. Jak to zbadać?
HorochovPL, 9 sierpnia 2016, 17:29
Kocham wszelkiego typu "cośtam wpływa na długość życia", "cośtam szkodzi"...
Hmmm... Wchodzę na facebooka codziennie i często gram. I jestem dobry w szkole. Jestem wyjątkiem potwierdzającym regułę?
thikim, 10 sierpnia 2016, 10:45
Po to są badania żeby uściślić: "I jestem dobry w łóżku" = nikt tyle nie śpi co ja
Badania są oczywiście różne jakościowo. A wzmianka prasowa o badaniach to zupełnie co innego.
Dobre badanie może mieć słabą wzmiankę a złe dobrą.
Albo badanie: "Jestem dobra w łóżku" = mało miejsca zajmuję