Kontrasty oka gracza
Komputerowe gry akcji nie tylko nie niszczą wzroku, ale także poprawiają czułość oka na kontrast (ang. contrast sensitivity). Można więc powiedzieć, że stanowią swego rodzaju trening.
Czułość na kontrast to zdolność do dostrzegania zmian w odcieniach szarości, przeciwstawionych zunifikowanemu tłu. Jest ona nieodzowna przy wielu codziennych czynnościach, np. czytaniu. Uważa się, że z wiekiem ulega upośledzeniu. Czułość oka na kontrast jest zmienna i zależy od częstotliwości przestrzennej elementów obrazu.
Wcześniej nie przypuszczano, że jest to zdolność, którą można poprawić przez trening. Korygowano to na poziomie optyki oka. By uzyskać lepszą czułość na kontrasty, stosowano okulary lub przeprowadzano zabieg laserowy. Tymczasem okazuje się, że nawet bez tej korekcji da się pomóc mózgowi lepiej wykorzystywać informacje docierające z siatkówki – wyjaśnia prof. Daphne Bavelier z University of Rochester.
Bavelier i zespół przeprowadzili dwa eksperymenty. Porównano czułość na kontrast u miłośników bardzo dynamicznych strzelanin FPS oraz zwolenników wolniejszych gier akcji. Okazało się, że ci pierwsi byli o 50% lepsi w wykrywaniu zmian kontrastu. Ponieważ dzięki temu odkryciu badacze nadal nie potrafili rozstrzygnąć, czy umiejętności zmieniły się pod wpływem gry, czy też wybór rodzaju gry był podyktowany wyjściowymi uzdolnieniami jednostek, przeprowadzono drugi z eksperymentów.
Dwie grupy osób, które wybierały gry inne niż strzelanki, przeszły 50-godzinny trening. Członkowie pierwszej musieli się zmierzyć z Call of Duty, a drugiej z grą obfitującą we wrażenia wzrokowe, ale właściwie pozbawioną akcji. Okazało się, że w pierwszej odnotowano 43-proc. poprawę w zakresie czułości na kontrast, w drugiej nic się nie zmieniło. Amerykanie utrzymują, że korzystne efekty utrzymują się przez długi czas.
Komentarze (7)
este perfil es muy tonto, 30 marca 2009, 12:18
"dynamicznych strzelanin RPG "eh jak się nieco zmieni umiejętności postaci w czasie gry to już RPG?Call of Duty to RPG a nie FPS? http://pl.wikipedia.org/wiki/Call_of_Duty
barton, 30 marca 2009, 13:31
Widzisz bo to jest tak jak z szachami… Szachy to też RPG, bo są w konwencji średniowiecza!
Mariusz Błoński, 30 marca 2009, 13:46
No racja, trzebaby uściślić to RPG do FPS Wyleciało mi z głowy i źlem Ani doradził.
thibris, 30 marca 2009, 17:27
Hmmm... W rzeczy samej to większość gier komputerowych to RPG - w czystym tego słowa znaczeniu W końcu odgrywamy na ekranie rolę Mario, Kung Lao czy Niko Belic`a...
Do trenowania spostrzegawczości kontrastów polecam Deltę Force uruchomioną w 320x240. Zielone ludziki na zielonym tle i ogromnym terenie. Pamiętam kilkugodzinne skradanie się w trawie z jednego wzgórza na drugie, jak grałem przeciw koledze po Lanie
dziki98, 7 kwietnia 2009, 17:58
Czytałem kiedyś o tym . O eksperymencie . Ale było pisane o Tetrisie , a Tetrisa ... można zaliczyć do gier akcji ?
ФvХ, 11 maja 2009, 02:32
Każda gra jest grą akcji! Czy to ruskie jajeczka, kapsle, domino, bierki, majhong, pac-man, gra w gume, mortal kombat lub podchody! Nie ma gier bez akcji czy . . satysfakcji!
dziki98, 11 maja 2009, 18:14
Literaki na Kurniku tu gra akcji ? A chińczyk ? ??? są gry bez akcji