Krojenie łagodzi dziecięce obyczaje
Najnowsze studium psychologów z USA wykazało, że gdy 6-10-letnie dzieci jedzą pokarmy, które trzeba gryźć przednimi zębami, np. udka kurczaka czy całe jabłka, są bardziej niegrzeczne niż wtedy, kiedy podaje im się potrawy pokrojone.
Podczas letniego obozu Amerykanie obserwowali 12 uczniów szkoły podstawowej. Pierwszego dnia połowę dzieci posadzono przy stole piknikowym i podano całe udka kurczaka, które trzeba było gryźć przednimi zębami. Resztę maluchów ulokowano nieopodal i zaserwowano kurczaka pokrojonego na kawałki odpowiadające kęsom. Drugiego dnia sytuację odwrócono. Za każdym razem wychowawcy polecali, by dzieci pozostawały w kręgu o promieniu 9 stóp (ok. 2,7 m). Wszystkie sesje nagrywano i dawano do oceny wytrenowanym koderom, którzy oceniali uczniowską agresję i posłuszeństwo oraz odnotowywali ewentualne atypowe zachowania, np. stawanie na stole.
Wyniki uzyskane od wychowawców i koderów pokazały, że kiedy dzieci musiały gryźć, były 2-krotnie bardziej agresywne i 2-krotnie częściej się nie słuchały. Okazało się również, że uczniowie wgryzający się w udko częściej opuszczali bez pozwolenia krąg oraz z większym prawdopodobieństwem skakali i wchodzili na stół.
Jeśli chcesz się cieszyć miłym i [...] relaksującym posiłkiem z dziećmi, pokrój jedzenie - podsumowuje Brain Wansink z Uniwersytetu Cornella.
Komentarze (1)
Astroboy, 25 kwietnia 2014, 13:20
Nie wiem, kim/czym jest w tej zabawie "wytrenowany koder", ale czy aby na pewno jest to po polsku? Jakoś odruchowo "koder" działa na mnie tak jak kurczak, który nie został pokrojony...
Swoją drogą przypomina mi się jakaś praca, w której autorzy dowodzili korelacji między agresją a inteligencją... Jeśli byłby to prawdziwy wniosek, to w zestawieniu z tezą tego artykułu dochodzimy do nowego wniosku: chcesz mieć głupie dziecko, to pokrój mu kurczaka.
I dlaczego niby stawanie na stole to "atypowe" zachowanie? To zwyczajne okazanie dominacji.