Owady żywiące się krwią występowały wcześniej niż sądzono

Żywiące się krwią owady żyły na Ziemi o wiele wcześniej niż dotąd sądzono, bo ok. 130 mln lat temu we wczesnej kredzie.

Zespół Donga Rena z Capital Normal University w Pekinie badał 3 sfosylizowane pluskwiaki (Hemiptera) z formacji Yixian. Dość szybko autorzy raportu z Current Biology zorientowali się, że mają do czynienia z nieznaną ich rodziną.

Analizy chemiczne skamieniałości wykazały, że zawierały sporo żelaza, co sugerowało, że owady żywiły się krwią (jeden z nich zginął wkrótce po posiłku). Nie wiadomo, czy pasożytowały na dinozaurach, czy na innych dużych zwierzętach i czy przenosiły jakieś choroby.

Zrozumienie wczesnej ewolucji owadów żywiących się krwią utrudniają zarówno mizerny zapis kopalny, jak i problemy z odróżnieniem hematofagów od "nieszkodliwych" krewnych. Tutaj wykorzystanie metod geochemicznych oraz ich połączenie z danymi morfologicznymi i taksonomicznymi pozwoliły stwierdzić, że Chińczycy natknęli się na najwcześniejszy przypadek żywienia się krwią wśród pluskwiaków. Dzięki temu zapis geologiczny tego typu linii wydłużył się o ok. 30 mln lat.

hematofagia krew pasożyt żywić się pluskwiaki Hemiptera formacja Yixian Dong Ren