Kryzys tożsamościowy hepatocytów pozwala uzyskać z nich komórki trzustki

| Medycyna
tnarik, CC

Zmieniając aktywność jednego genu, naukowcy przeprogramowali komórki wątroby, tak by stały się komórkami prekursorowymi (progenitorowymi), dającymi początek komórkom trzustki. Wyniki sugerują, że w przyszłości będzie można leczyć cukrzycę za pomocą terapii komórkowej.

Próbując wyhodować komórki trzustki poza organizmem, dr Francesca Spagnoli z Centrum Medycyny Molekularnej Maxa Delbrücka wywoływała "kryzys tożsamościowy" hepatocytów. Reprogramowano je w taki sposób, by znalazły się w mniej wyspecjalizowanym stanie, a następnie stymulowano ich rozwój w kierunku komórek trzustki.

Kluczową rolę w tym procesie odgrywa gen TGIF2. Jest on aktywny w tkance trzustki, ale nie wątroby. Dr Nuria Cerda Esteban sprawdzała, jak komórki wątroby myszy zachowują się w obecności dodatkowej kopii TGIF2.

Okazało się, że komórki najpierw traciły właściwości wątrobowe, a później pojawiały się u nich cechy trzustkowe. Następnie badacze przeszczepiali je myszom z cukrzycą. Krótko potem glikemia (poziom cukru we krwi) gryzoni się poprawiała, co oznacza, że wszczepione komórki podjęły funkcje utraconych komórek wysp trzustkowych.

Obecnie laboratorium Spagnoli prowadzi badania na ludzkich hepatocytach. Istnieją różnice między myszami i ludźmi, z którymi musimy sobie poradzić. Jesteśmy jednak na dobrej drodze, by uzyskać dowód na użyteczność [...] terapii.

hepatocyty trzustka cukrzyca komórki prekursorowe TGIF2 Francesca Spagnoli Nuria Cerda Esteban