Iloraz inteligencji zmienia się przez całe życie?
Iloraz inteligencji może znacząco wzrosnąć lub spaść w wieku nastoletnim. Zjawisko to wiąże się ze zmianami w budowie naszego mózgu.
Dotąd inteligencję uznawano za stabilną cechę i iloraz wyliczony na pewnym - zazwyczaj dość wczesnym - etapie życia wykorzystywano do przewidywania osiągnięć szkolnych i przebiegu kariery zawodowej. Naukowcy z Wellcome Trust Centre for Neuroimaging z Uniwersyteckiego College'u Londyńskim pokazali jednak ostatnio, że IQ wcale nie jest stały.
Zespół prof. Cathy Price testował w 2004 roku 33 zdrowe osoby, które miały wtedy 12-16 lat. Test powtórzono w 2008 r. Za każdym razem wykonywano badanie rezonansem magnetycznym.
Naukowcy odnotowali znaczące zmiany w IQ. W przypadku niektórych nastolatków iloraz inteligencji wzrósł nawet o 20 punktów, a u części spadł o podobną liczbę punktów. By stwierdzić, czy wahnięcia te są istotne statystycznie, Brytyjczycy zestawili z nimi skany MRI. Odkryliśmy wyraźną korelację między zmianami w osiąganych wynikach a budową mózgu, dlatego możemy z określoną dozą pewności stwierdzić, że zmiany w IQ są czymś realnym - wyjaśnia Sue Ramsden.
Akademicy mierzyli zarówno iloraz słowny, jak i bezsłowny każdego nastolatka. Dzięki temu stwierdzili, że wzrost słownego IQ wiązał się ze zwiększeniem gęstości istoty szarej w lewej korze ruchowej, która jest aktywowana podczas tzw. produkcji mowy. Poprawa bezsłownego IQ towarzyszyła wzrostowi gęstości istoty szarej w związanym z ruchami ręki przednim płacie móżdżku. Wzrostowi słownego ilorazu inteligencji niekoniecznie towarzyszył wzrost bezsłownego IQ.
Prof. Price podkreśla, że nie wiadomo, skąd taka zmiana IQ i dlaczego u jednych nastolatków doszło do poprawy, a u innych do pogorszenia wyników. Niewykluczone, że wyjaśnieniem może być przynależność do podgrupy osób rozwijających się wcześnie lub późno (zawsze porównuje się do norm dla grupy wiekowej, więc ktoś rozwijający się wcześniej zdystansuje pozostałych, a przede wszystkim rówieśników później rozpoczynających dany etap dojrzewania). Należy także uwzględnić ewentualną rolę edukacji w zmianie IQ.
Rodzi się pytanie, czy skoro budowa mózgu zmienia się w życiu dorosłym [vide badania na uczących się czytać partyzantach z Kolumbii], może się także zmienić iloraz inteligencji. Przypuszczam, że tak - podsumowuje prof. Price.
Komentarze (6)
Gość hjerne, 25 października 2011, 07:06
Jedni głupieją, a drudzy mądrzeją!
Acrux, 1 listopada 2011, 19:38
No pewno, że się zmienia. Jak dziecko będzie codziennie rozwiązywać po kilka zadań z testów IQ, to po kilku latach będzie śmigało i miało taki wysoki iloraz, że ohoho... Albo i wyższy. A jak weźmiemy jakiego człowieka na bezludną wyspę, to po kilku latach zapomni jak się mówi, nie mówiąc już o jakiś zadaniach...
And41x1, 28 marca 2017, 15:03
Robiłem testy wielokrotnie, w różnych okresach życia i ten sam test, kilka razy w miesiącu.
Jestem pewien, że działa tu również, dyspozycja dnia - kondycja umysłu
Myślę że to jest tak, jak z występem na zawodach sportowych - forma zależy od wielu czynników..
Mają znaczenie, takie czynniki jak wyspanie, pora dnia, stan fizyczny, stan psychiki.
Publicznie ujawniłem test, z najlepszym wynikiem
ormianin, 28 marca 2017, 17:59
Oczywiście, że masz rację. Rozwiązywanie testów IQ wymaga sporego wysiłku intelektualnego. Gdy jesteś wypoczęty, skupiony, zrelaksowany to wynik jaki uzyskasz z pewnością będzie o kilka punktów wyższy, jednak różnicy w granicach kilkunastu punktów nie ma się co spodziewać.
And41x1, 28 marca 2017, 23:54
Podrzucę tu temat, do kolejnego, ciekawego badania - wynik testu IQ , rozwiązanego wspólnie, przez najbliższych krewnych - np. ojciec i syn :)
Zrobiliśmy to i wyszło zdecydowanie lepiej, niż wyniki osobne :)
Geny małżeństwa, dają przypadkową mieszankę zdolności i wyszło nam wyraźnie, że wzajemne uzupełnianie braków i niedoskonałości, jest ważnym powodem życia w parze :)
thikim, 29 marca 2017, 00:03
A ja bym się spodziewał właśnie takiej.
Dla Polaków jedne "ogólnonarodowe" (na tysiącach osób) wyniki wynosiły bodajże 92 a inne 105.
Dawno nie rozwiązywałem ale załóżmy że jest 30 zadań. Więc można powiedzieć że każde zadanie daje powiedzmy od zera do 6 punktów.
Pomyl się w 3 zadaniach i masz 18 punktów różnicy
A co to jest pomylić się mając gorszy dzień o 3 zadania na 30? Normalka.
Przy czym jeszcze zwróćmy uwagę że testy nie są za dokładne. Powiedzmy że pozwalają wykryć idiotę, przeciętniaka, uzdolnionego i geniusza (te 4, góra 6, grup - taka jest ich rozdzielczość).
Ale to cyganka wie po jednym spojrzeniu - jak ten pies co wywąchuje raka lepiej niż lekarze diagnozują.