Rzeźbione nie przez ludzi, lecz naturę

| Humanistyka
Image: Karina Rottner

Odkryte w 2005 r. "ryty" z jaskini Mäanderhöhle w pobliżu Bambergu w Górnej Frankonii nie są dziełem ludzi, ale powstały w wyniku naturalnych procesów krasowych.

Wcześniej sądzono, że to symbole płodności, ale Julia Blumenröther, była studentka Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, obaliła tę tezę, prowadząc badania do pracy dyplomowej.

Jeden z archeologów opublikował jakiś czas temu wstępny raport, w którym twierdził, że ryty mają 14-16 tys. lat, zostały wykonane przez ludzi i prawdopodobnie przedstawiają fallusy oraz abstrakcyjne postaci kobiece.

Wstępny raport wymagał dalszych badań naukowych - podkreśla Blumenröther, która we współpracy z dr. Andreasem Pastoorsem z Muzeum Neandertalczyka w Mettmann i przy wsparciu ze strony bawarskiego Biura Konserwacji Zabytków zbadała aż 138 wytypowanych linii.

Gdyby były one wykonane przez ludzi, widać by było ślady pozostawione przez narzędzia z epoki kamienia, znalibyśmy też podobne ryty w innych lokalizacjach - wyjaśnia Pastoors.

Blumenröther posłużyła się różnymi metodami, w tym mikroskopią cyfrową i skanerem 3D światła strukturalnego, które pozwalały jej zbadać głębokość oraz kształt linii. Zdjęcia obrazujące przekrój i przebieg linii porównano z podobnymi liniami z innych przykładów sztuki jaskiniowej na świecie oraz z liniami stworzonymi w laboratorium (ryty w próbce skały z jaskini wykonywano za pomocą specjalnie zaprojektowanego dłuta).

Niestety, nie udało się utrzymać hipotezy, że linie z jaskini Mäanderhöhle zostały wykonane za pomocą twardego, ostrego obiektu. Ponadto żadna ze 138 linii nie przestawiała jakiegokolwiek znanego motywu z epoki kamienia - podsumowuje Blumenröther.

jaskinia Mäanderhöhle Bamberg ryty procesy krasowe linie Julia Blumenröther Andreas Pastoors