Superwytrzymała katoda

| Ciekawostki
osde8info, licencja CC

Typowe współczesne baterie litowo-jonowe wytrzymują około 1000 cykli ładowania/rozładowywania. Później zaczyna spadać ich pojemność.

Na Stanford University powstała właśnie katoda, która po 40 000 cykli ładowania/rozładowywania wciąż utrzymuje 83% pierwotnej pojemności.

Katoda zbudowana jest z krystalicznych nanocząsteczek błękitu pruskiego, w którym połowę żelaza zastąpiono miedzią. Nanocząsteczki są pokrywane węglem, a całość zanurzona jest w elektrolicie z azotanu potasu.

Naukowcy, pracujący pod kierunkiem Yi Cui, planują teraz wykonanie anody i zbudowanie całej baterii.

Bateria taka będzie bardzo podobna do urządzeń litowo-jonowych, jednak użyte do niej materiały są tańsze i łatwiej dostępne.

Opracowana właśnie katoda charakteryzuje się też wysoką wydajnością. Niestety, jej pojemność jest mniejsza od innych katod, dlatego też nowa bateria znajdzie zastosowanie przede wszystkim tam, gdzie ważna jest wytrzymałość oraz niskie koszty.

katoda bateria