Świetnie zachowany kosarz uzupełnia lukę ewolucyjną

Muséum national d'Histoire naturelle

Niesamowite zdjęcia świetnie zachowanej w 3D skamieniałości nieznanego dotąd kosarza sprzed 305 mln lat ujawniły, że przodkowie współczesnych pajęczaków mieli dwa zestawy oczu, a nie jeden.

Muséum national d'Histoire naturelle AMNH/P. Sharma

Naukowcy, których artykuł ukazał się w piśmie Current Biology, podkreślają, że ich badania dodają istotny szczegół do historii ewolucyjnej tej zróżnicowanej i odnoszącej spore sukcesy grupy stawonogów, która występuje na wszystkich kontynentach poza Antarktydą.

Zespół z Uniwersytetu w Manchesterze, Amerykańskiego Muzeum Historii Naturalnej, Muzeum Historii Naturalnej w Londynie, Uniwersytetu Harvarda i Uniwersytetu Homboldta w Berlinie posłużył mikrotomografią.

Fosylia prymitywnego kosarza Hastocularis argus znaleziono we wschodniej Francji. Okaz ma nie tylko oczy środkowe, ale i boczne (u współczesnych kosarzy na głowotułowiu występuje tylko jedna para oczu prostych - oczy środkowe). Co istotne, naukowcy zyskali dodatkowe poparcie dla wyników obrazowania. Gdy w embrionie współczesnego kosarza zbadali ekspresję genu "trzonu czułka ocznego", okazało się, że uaktywnia się on na krótko w obszarze bocznym, gdzie w skamieniałości znajduje się druga para oczu.

Stawonogi lądowe takie jak kosarze mają ubogi zapis kopalny, ponieważ ich egzoszkielety nie zachowują się dobrze. W efekcie pewne kluczowe pytania dot. ich historii ewolucyjnej pozostają bez odpowiedzi. Ta niezwykła skamieniałość dała nam szczegółowy wgląd w anatomię kosarza, który żył setki milionów lat temu - opowiada dr Prashant Sharma z Amerykańskiego Muzeum Historii Naturalnej.

kosarz Hastocularis argus skamieniałość oczy środkowe boczne mikrotomografia Prashant Sharma