Pozaziemski obiekt zakończył istnienie kultury Clovis?

| Humanistyka
University of South Carolina

Zniknięcie kultury Clovis – uważanej w swoim czasie za najstarszą kulturę obu Ameryk – do dzisiaj stanowi nierozwiązaną zagadkę. Jedna z mniej uznawanych przez naukę hipotez mówi, że zniknęła ona wskutek uderzenia w Ziemię komety lub meteorytu. Archeolodzy z Uniwersytetu Południowej Karoliny znaleźli dowody wskazujące, że hipotezy o pozaziemskiej przyczynie upadku Clovis nie można wykluczyć.

Mniej więcej 12 800 lat temu rozpoczął się okres znany jako młodszy dryas. Było to nagłe ochłodzenie klimatu, które trwało około 1200 lat. W tym samym mniej więcej czasie zniknęła kultura Clovis. Christopher Moore i jego koledzy informują o znalezieniu w warstwie datowanej na młodszy dryas dużych ilości platyny. Platyna bardzo rzadko występuje na Ziemi, ale jest powszechnie obecna w asteroidach i kometach – mówi Moore. Znacząco podwyższony poziom platyny w 11 stanowiskach archeologicznych rozciągających się od Kalifornii i Arizony, poprzez Nowy Meksyk, Ohio, Wirginię i obie Karoliny to wyraźna anomalia. Moore przypomina, że w 2013 roku uczeni z Harvarda znaleźli platynę w rdzeniach lodowych z Grenlandii. Autorzy tamtych badań stwierdzili, że najbardziej prawdopodobnym źródłem platyny jest obiekt pozaziemski – stwierdza Moore. Teraz platynę w warstwie młodszego dryasu znaleziono w wielu odległych punktach USA, nie można zatem wykluczyć, że mówimy tutaj o skali całego kontynentu lub nawet globu.

Moore przeprowadza tutaj porównanie z uderzeniem asteroidy, która zabiła dinozaury. Tam świadectwem upadku pozaziemskiego obiektu jest m.in. podwyższony poziom irydu znajdowany w skałach sprzed 65 milionów lat. Uczony mówi, że o ile w przypadku tamtej katastrofy Ziemia doświadczyła upadku jednej olbrzymiej asteroidy, to na początku młodszego dryasu została zbombardowana fragmentami mniejszego obiektu, liczącego około 1 kilometra średnicy. Kolejna różnica jest taka, że uderzenie z młodszego dryasu nie jest powiązane z żadnym znanym nam kraterem. Być może fragmenty wielkiego obiektu uderzyły w pokrywę lodową lub eksplodowały w atmosferze. Obecnie prowadzone są badania nad kilkoma kraterami, które mogą pochodzić z tamtego okresu, ale nie mamy potwierdzenia - dodaje.

Obserwacje zespołu Moore'a zgadzają się z pracami jego uniwersyteckich kolegów Marka Brooksa i Alberta Goodyear'a. Ten drugi od dziesięcioleci bada stanowisko Topper w Południowej Karolinie, które jest uznawane za jedno z najmniej zmienionych stanowisk kultury Clovis. W 2012 roku Goodyear poinformował o znalezieniu w Topper podwyższonego poziomu platyny.

Przeprowadzone właśnie badania wspierają jedynie hipotezę o uderzeniu obiektu u zarania młodszego dryasu. Nie wyjaśniają, jak mogło to wpłynąć na klimat, faunę czy ludzi.

kultura Clovis asteroida kometa platyna