Empatyczna kura

Charles Lam, CC

Kura domowa jest zdolna do empatii, oczywiście w podstawowej jej wersji. Akademicy z Uniwersytetu w Bristolu wykazali bowiem, że gdy pisklęta są lekko zdenerwowane, kwoki wykazują charakterystyczne dla niej zachowania i reakcje fizjologiczne.

Brytyjczycy jako pierwsi zademonstrowali istnienie podstaw empatii u ptaków, koncentrując się w dodatku zarówno na metodach fizjologicznych, jak i behawioralnych. W jednym z eksperymentów pisklęta straszono dmuchnięciem powietrza. W odpowiedzi tętno kwok wzrastało, podczas gdy temperatura oka spadała. Zmieniało się też zachowanie – samice przestawały czyścić pióra i częściej nawoływały młode.

Niektóre z tych zachowań/miar wykorzystywano wcześniej jako wskaźniki reakcji emocjonalnych u zwierząt. Wiadomo też, że gdy kury są bardziej przestraszone, spędzają więcej czasu na czuwaniu.

Stopień, do jakiego na zwierzęta wpływa stres innych, ma duże znaczenie dla dobrostanu osobników hodowlanych i laboratoryjnych. Stwierdziliśmy, że kwoki zostały przez naturę wyposażone w przynajmniej jeden z istotnych atrybutów empatii: zdolność do reagowania i do współdzielenia stanów emocjonalnych innych – podkreśla doktorantka Jo Edgar.

Kury zostały wybrane na gatunek modelowy, ponieważ w komercyjnych warunkach ptaki te często przejawiają symptomy bólu czy stresu. Dzieje się tak m.in. z powodu złamań oraz chorób nóg.

kura domowa empatia Jo Edgar