Jeden materiał wyjściowy, dwa produkty: papier i samochód
Wykorzystując ligninę pozostałą po produkcji papieru, szwedzcy naukowcy uzyskali włókna węglowe do produkcji dachu i elementów akumulatora samochodu. Wg nich, to lekka i przyjazna środowisku alternatywa dla metali oraz materiałów kompozytowych.
Na razie prototypowy samochód ma rozmiary zabawki. Powstał dzięki współpracy specjalistów z Królewskiego Instytutu Technologicznego (KTH) w Sztokholmie, Innventii oraz grupy badawczej Swerea.
Prof. Göran Lindbergh z KTH wyjaśnia, że pomysł na wykorzystanie ligniny jako elektrody to pokłosie wcześniejszych badań, przeprowadzonych jeszcze podczas pracy w instytucie Innventia. Ligninowe akumulatory można wyprodukować z surowych materiałów odnawialnych, w tym przypadku z drzewnika pozostałego po produkcji papieru (podczas przygotowywania masy celulozowej ligninę usuwa się z drewna za pomocą stężonego ługu warzelnego).
Lekkość materiału jest szczególnie ważna w przypadku samochodów elektrycznych, bo wtedy akumulator dłużej wytrzymuje [na pojedynczym ładowaniu]. Włókna węglowe, dla których materiałem wyjściowym są organiczne włókna ligniny, są tańsze od standardowych włókien węglowych. Akumulatorów wykonanych z ligniny nie da się w żaden sposób odróżnić od pozostałych akumulatorów.
Komentarze (0)